Pierdut Pen Name

Login

Pierdut Parola

Inscriere

 
   
 

proza
povestire

Paneraş cu ouă

de Ionel Bostan (Giurgesteanu)
autor hermeneia


Răulean mai era şi Pârţu ăsta a lui Holercă. Da` răulean de tot. Când se îmbăta, şi asta tot la două-trei zile, stătea întreg satu-n gura lui. Răcnea la femeie şi umplea grădina cu copiii. Pentru că n-avea gard, cei din jur căscau gura ca la urs. Doar că de la o vreme se cam săturaseră şi ei. Mereu aceleaşi înjurături şi aceeaşi panaramă. Nici mă-sa nu scăpa de vorbele-i grele de ocară. De tat-su avusese oarece ruşine, dar, invalid de război, se prăpădi de câţiva ani buni. Comportamentul lui Pârţu întrucâtva se explica. Plecat de acasă de pe la zece-un`şpe ani la stâna de peste dealuri, când a început cu rachiul şi ţigara, era batjocura celor mai mari. De căldura părintească nu a prea a ştiut. Însurătoarea cu Ana, fată orfană şi săracă, colăcită de mătuşă-sa Frăsâna, n-o prea luase în serios. Acu`, deşi făcea aproape patruş`cinci de ani, nu dădea nici un semn că s-ar da la brazdă. Deunăzi veni beat mort de la Mat. Şi nici c-o bomboană la copii. Că, tu-ţi aşa şi pe dincolo, fă, mie să-mi dai de mâncare, începu el. Ea, că ai să mănânci ce mi-ai adus să-ţi fac (adică nimicuţa), n-ar mai ajunge cine mi te-o dat pe cap..." El, beat-beat, dar ţinu minte foarte bine că numai cu două zile în urmă paneraşul de răchită era plin cu ouă de la cele câteva găinuţe care scurmau prin ogradă, că nici grăunţe n-aveau să le dea. Fă-mi, fă, un scrob, că te omor, ordonă scurt Pârţu şi se şi repezi s-o lovească. Văzându-l nebun de-a binelea, Ana nu-i mai spuse că porumbaca boghetă căzuse cloşcă şi-o puse într-o coşarcă cu paie sub pat pe vreo cinş`pe ouă încă de alaltăieri. A scos repede trei ouă de sub aripile cloştii şi i-a făcut scrob cu ceapă şi mămăligă nebunului, doar-doar s-o linişti …


2008-03-15
407


Giurgesteanu

Cele mai noi texte publicate

Te pomeneşti că-s mort (I) - Giurgesteanu- (proza)
Te pomeneşti că-s mort (II) - Giurgesteanu- (proza)
Răpită – I (Plictis) - Giurgesteanu- (proza)
Răpită – II (Amorez cu albeaţă) - Giurgesteanu- (proza)
Răpită – III (Hârca Venetică) - Giurgesteanu- (proza)
11 ţigle - Giurgesteanu- (proza)
Graniţa - Giurgesteanu- (proza)
Ucenic din Ţigănie - Giurgesteanu- (proza)
Generalul Rişculesei - Giurgesteanu- (proza)
Muieri pizmaşe (I) - Giurgesteanu- (proza)


Cele mai noi comentarii

Pai, daca mi-ar... de Giurgesteanu
la Răpită – III (Hârca Venetică)

Ei, cum să... de Giurgesteanu
la Ucenic din Ţigănie

Ei, cum să... de Giurgesteanu
la Ucenic din Ţigănie

Dacă se mai... de Giurgesteanu
la Se prăpădi Viliţă

Ei, îmi inchipui... de Giurgesteanu
la Se prăpădi Viliţă

 
  comentariile se pot face numai după ce vă logaţi

  comentarii la acest text


Sapphire - 2008-03-16
Am citit câteva dintre textele postate aici pe hermeneia. Se cunoaşte într-adevăr obişnuinţa şi uşurinţa scrisului. Personajele sunt colorate, bine creionate, în tuşe sigure, aveţi cursivitate şi un izvor parcă nesecat de istorii. Am remarcat tendinţa de a vorbi despre un univers neglijat în literatura contemporană, cu tente ironice, dar nu din ipostaza unui autor care îşi duce de mână personajele. Am simţit libertatea în care se scaldă povestirile dumneavoastră. Prin urmare, îmi voi permite să trec dincolo de laude.
Nu vă ascund că m-am întrebat dacă acesta este viitorul literaturii române. Dacă nu ar fi cineva care răspunde în timp real la comentarii, mai că aş crede că aceste scrieri nu aparţin cuiva contemporan. Aş merge mai departe şi aş spune că, deşi se regăseşte epoca în scrierile dumneavoastră, nu reuşesc să găsesc spiritul. Sau poate că am obosit eu să tot citesc despre degenerarea românilor, să citesc proză despre vremurile acelea scrisă parcă fără implicare. Poate că dorinţa de a lăsa personajele să îşi construiască singure povestea a dus prea departe. Poate să fie de vină alegerea lor dintr-o zonă uitată. Nu ştiu... dar citesc scrieri contemporane ale unor autori care trăiesc / au trăit în vremuri şi locuri mult mai grele decât comunismul din România; oameni al căror univers pare cu desăvârşire corupt, distrus. Cu toate acestea, personajele lor sunt complexe, povestea spusă trece dincolo de istoria în sine. Mi-aş dori să nu mă înţelegeţi greşit, vă invidiez pentru că puteţi să scrieţi despre alte timpuri decât cele de acum. Nu ştiu dacă poveştile spuse au sau nu sâmbure de adevăr în ele, în orice variantă este de admirat cunoaşterea unor tipologii despre care sunt conştientă că existau, ca şi imaginaţia cu care le expuneţi. Dar... nu simt contribuţia tăcută a autorului. Nu mi-aş dori să le manipulaţi, dar mi-aş dori să le simt pe ele. Iar acesta, cred, este adevărata încercare a scrisului. Expunerea nu e făcută nici cu dragoste, nici cu ură, nici cu patimă, nici... Poveştii îi lipseşte povestitorul. Desigur, nu am nici o pretenţie de a fi ceva mai mult decât un avid consumator de proză, dar mi-aş dori ca aceia care pot să scrie despre trecutul nostru, ca dumneavoastră, să facă mai mult pentru caracterele acestea pierdute.


Sancho Panza - 2008-03-16
Domnule Giuresteanu, lasand la o parte calitatile povestirii, pentru care am toata admiratia, ma vad nevoita sa intervin cu un citat - usor in discordanta cu atmosfera prozei dvs., insa necesar.

"16. Pentru a putea fi publicat pe site-ul Hermeneia.com un text trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:(...)
16.4. să nu conţină un limbaj sau imagini obscene, defăimătoare, rasiste, de incitare la violenţă, de hărţuire, profanatoare sau pornografice."
- Regulamentul Hermeneia - (pe care probabil ca nu a-ti avut vreme sa-l cititi.)

Stiu ca invectivele din in textul dvs. au rolul lor in caracterizarea personajul, insa ma gandeam ca putem gasi, de comun acord, o solutie.
Poate niste mici modificari? Ori, daca veti considera ca asta ii va stirbi autenticitatea, retragerea lui?

Giurgesteanu - 2008-03-16
Da, Sancho, ar fi mers:
"Că, tu-ţi aşa şi pe dincolo, fa, mie să-mi dai de mâncare, începu el. Ea, că ai să mănânci ce mi-ai adus să-ţi fac (adică nimicuţa), n-ar mai ajunge cine mi te-o dat pe capul meu..."
Sarumana (asta e, primesc pedeapsa.... cum zice la Regulament) ..

Sancho Panza - 2008-03-16
multumesc pentru promptitudine si intelegere - ma asteptam sa zboare spre mine ouale din paneras!

cu zambet, Sancho

Sancho Panza - 2008-03-16
acum nu-mi ramane decat sa astept modificarea textului. este simplu: dati clik pe butonul "editeaza"...

la bune citiri

Giurgesteanu - 2008-03-16
Draga Sapphire, cu chestii din astea ("...mi-aş dori ca aceia care pot să scrie despre trecutul nostru, ca dumneavoastră, să facă mai mult pentru caracterele acestea pierdute'), risc sa mi-o iau in cap, zau. Acu`, tutuşi, meditez la nota critica. Sarumana. IB.

Sapphire - 2008-03-16
Acesta este un subiect asupra căruia m-am tot oprit de ceva ani. Tot ce am spus în comentariul precedent reprezintă convingeri. Poate că vom reuşi să spunem ceva şi celorlalţi din afara României despre noi, în afară de ce spun ziarele din Italia şi Spania... În afară de ceea ce îşi închipuie toţi văzându-ne producţiile amare şi lipsite de orice urmă de lumină. Personaje damnate. Cum spuneam, habar nu am de unde vă inspiraţi, dar e bine că aveţi un astfel de izvor, poate îl valorificaţi şi altfel. Mă bucur că, vorba Adrianei, nu m-am trezit cu ceva ouă aruncate înspre ecran. Prieteneşte, Bianca.
P.S. Şi, dacă tot veni vorba despre colega mea, poate reveniţi şi asupra Cantonului cheferului, sunt şi pe acolo ceva expresii mai slobode. Ştiu, acum cerem toată mâna, dar, dacă tot am prins şi noi pe cineva care nu se sfieşte să respecte regulamentul, profităm! Cu mulţumiri.

Giurgesteanu - 2008-03-17
Da, Biancutza, promit ca ma voi cumintzi, ca o voi lua pe calea ce buna... Sarumana. Ionel Bostan

aalizeei - 2008-03-17
Să-mi fie iertată intervenţia; consider că expresia " …tu-ţi dumnezeii mă-ti, fa, mie să-mi dai de mâncare, începu el. Ea, că ai să mănânci ce mi-ai adus să-ţi fac (adică nimicuţa), lua-te-ar dracu de beţiv" nu trebuie tratată rigid printr-o trimitere seacă la punctul 16.4. din regulament. Nu cred că este cazul aici să îndulcim sarea!
Mai consider că trebuie să avem o anumită elasticitate în interpretarea/amendarea formulărilor de genul celei de mai sus. Altfel riscăm să îngrădim autorul şi să-l facem să nu mai creioneze personaje expresive ci simple siluete de cretă pe asfalt.
Dacă mergem pe criterii de acest fel ar trebui să dosim pagini întregi de proză clasică.Şi să dăm uitării personaje pitoreşti.
Fac precizarea – dacă mai e cazul – că nu mă refer la expresiile dizgraţioase împrumutate din spatele blocului şi servite apoi cu nonşalanţă pe post de salată cu pretenţii de artă ; fie ea şi artă culinară!

O părere şi nu o contră.


Profetul - 2008-03-17
am notat părerea Aalizei. Deocamdată principiile Hermeneia sînt acestea. Le-am respectat și folosit de la bun început pe Hermeneia și nu cred că avem nici un motiv ca să îndulcim nici sarea și nici altceva. Cred că nu e nevoie să îți menționez că „Dupa vremuri multi venira”, vorba lui Eminescu, și a ramas cum am stabilit. Deci eu zic că moderatorii Hermeneia au dreptate cu atenționarea făcută. Evident s-ar putea ca aceasta să nu fie pe placul tău sau al altora dar nu prea cred că există alternativă.

aalizeei - 2008-03-17
Să presupunem următorul scenariu:
Un membru Hermeneia face referire la un scriitor intrat în patrimoniul cultural universal şi pentru a fi sugestiv vine cu citate din opera respectivului autor. Ei bine, dacă ele, citatele conţin un limbaj uşor deocheat – atenţie! nu pornografic – cel care a postat o să fie amendat?
Dacă nu, aveţi o problemă cu regulamentul.
Dacă da, la fel.
Hai să vedem unde ajungem prin ricoşeu!
Afirm cu sfială că de data asta nu aveţi dreptate; poate e necesară o nuanţare a punctului 16.4 şi nu pentru plăcerea mea.
Respect regulamentele dar nu îmi plac constrîngerile.
Apropo: sula în coastă unde se încadrează?


francisc - 2008-03-17
sa presupunem un alt scenariu: cineva doreste sa publice, cum s-a si facut in alte locuri de altfel, un articol despre injuraturi sau despre limbajul de jargon si argou, din romania sau aiurea.
sau cineva utilizeaza, de ex, in sensul etniei rrome, expresia -fie-mi iertata- "te pup in c...r"- ceea ce e un alint, nu?
cred ca regulamentul ar tb sa vizeze mai mult sfera comentariilor, si, in anumite situatii, sa optam pentru o interpretare a lui in spirit, si nu in literă.
sincer, daca suntem vizitati de domnul sau dna oricine, ne pune imediat eticheta de "urechi virgine" si ne trimite undeva. si nu ne pupă, logic...
parerea mea

francisc - 2008-03-17
si apoi, dumnezeule mare, n o sa ramanem in posteritate ca niste vajnici aparatori ai sfantului regulament....
iar eu vreau sa raman. vă pup!

hialin - 2008-03-17
Un site de gen isi expune politica in legatura cu anumite practici, limbaje etc. In momentul in care alegi sa postezi pe acel site este evident ca ai luat la cunostinta toate aspectele. Ca sa citez un amic... "daca ai intrat la om in casa si iti spune sa te descalti, te supui". Atata timp cat regulamentul Hermeneia are in vedere absenta sintagmelor cu tenta vulgara nu inteleg care este problema. Nu e nimeni obligat sa posteze. Cei care o fac in schimb, trebuie sa respecte un set de reguli. Simplu !

Ialin

francisc - 2008-03-17
adica, daca omu urca cu furca nucile in pod, eu sa mi iau talpasita?


Sapphire - 2008-03-17
Adică, dragii mei, dincolo de aspectele arătate de colegii mei, ca să nu mai lungim vorba, încercaţi pentru câteva momente să uitaţi de poezie şi să vedeţi şi aspectele legate de "administrarea" problemei. În două vorbe, nu vei întâlni unul care să spună "da, domne, eu am folosit limbaj obscen, sau rasist, sau profanator, de dragul limbajului". NU, toţi se vor simţi îndreptăţiţi să spună "e artistic". Iar noi ar trebui să fim o armată de oameni şi să stăm toată ziua ca la judecată. Or nu acesta este scopul hermeneia.
Acestea fiind spuse, vă invit, dacă vă lipseşte discuţia aceasta (că văd că revine periodic în actualitate), să scrieţi mai mult de trei rânduri în subsolul unui text, fără legătură cu acesta din urmă, să îl postaţi pe pagina de autor, încadraţi la polemică şi atunci probabil că altfel se vor purta discuţiile. Aici nu este locul.

Domnule Ionel Bostan, Bianca este numele. Alte diminutive şi alinturi nu îşi au locul.

Giurgesteanu - 2008-03-17
Păi, dacă am promis că mă cuminţesc... am promis! Scuze, Sapphire. I.B. Giurgeşteanu