Pierdut Pen Name

Login

Pierdut Parola

Inscriere

 
   
 

proza
polemica

Încălzirea globală, păcăleala mileniului III

de Petre Flueraşu (Flueraşu Petre)
cont suspendat


“Îi respect mai mult pe aceia care-şi schimbă opiniile după ce acumulează informaţii noi decât pe cei care se agaţă de opiniile pe care le au de treizeci de ani. Lumea se schimbă. Ideologii şi fanaticii nu.”

Michael Crichton – Frica

Încălzirea globală poate fi catalogată lejer ca fiind obsesia principală a umanităţii în mileniul trei. Domeniul este vast, iar ramificaţiile sale sunt nebănuite. Organizaţiile ecologiste insistă pe implicaţiile în viziunea lor catastrofale pe care le are influenţa omului asupra mediului ambiental. Anual, sunt organizate zeci de conferinţe care anunţă iminentele apocalipse, datorate evident nouă. A devenit celebră exclamaţia “We didn’t listen!”, folosită de foarte mulţi dintre partizanii ideii de victimizare. Se dezvoltă din ce în ce mai pregnant o fascinaţie morbidă pentru postura învinsului, pentru postura celui care greşeşte.
În loc să abordăm problema din punct de vedere ştiinţific, ne bazăm pe simple supoziţii. Gânditorii moderni au o percepţie eronată asupra ideii de ştiinţă, folosind noţiuni categorice şi liste de referinţe interminabile în domenii care nu au nicio legătură cu rigurozitatea împinsă la extrem, ca de exemplu filosofia, sau literatura. Vorbim la nesfârşit despre un concept care nu are până la urmă nicio legătură cu viaţa reală, iar când vine vorba despre ceea ce se întâmplă în jurul nostru, ghicim.
Conceptul de încălzire globală a fost lansat în 1988, de climatologul James Hansen. Acesta a depus o mărturie considerată cutremurătoare la acea dată în faţa comisiilor reunite ale Camerei Reprezentanţilor şi Senatului, conduse de senatorul Wirth de Colorado. Audierea a avut loc, aparent întâmplător, în mijlocul lunii iunie, când un val de căldură a lovit America. Din cauza temperaturilor extreme, impactul afirmaţiilor a fost foarte mare, constituind punctul de plecare al unei isterii care a cuprins în următorii ani întreaga lume.
Vorbind despre încălzirea globală în 1988, Hansen a anunţat că temperaturile vor creşte cu 0,35 grade Celsius în următorii zece ani. Testele efectuate 10 ani mai târziu, în 1998, au demonstrat că creşterea reală a fost de 0,11 grade. Aşadar, Hansen a supraestimat cu 300%, ceea ce îi afectează în mod evident credibilitatea. Este, dacă vreţi, ca şi cum v-aţi urca într-un avion, iar zborul care trebuia să dureze 9 ore ar dura de fapt 3.
De fapt, însuşi James Hansen a afirmat, în octombrie 1998, în lucrarea “Schimbările climatului în era industrială” din cadrul Dezbaterilor Academiei Naţionale de Ştiinţe 95, că trebuie să privim predicţiile cu scepticism: “Forţele care cauzează schimbarea climei pe termen lung nu sunt cunoscute cu suficientă acurateţe pentru a defini viitoarele schimbări ale climei”. Iar cuvintele iniţiatorului ideii de încălzire globală sunt completate de constatările IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change), din lucrarea “Schimbarea climei 2001: Baza ştiinţifică”: “În cercetarea şi modelele de climat, ar trebui să recunoaştem că avem de-a face cu un sistem haotic, nonliniar şi prin urmare predicţiile pe termen lung asupra climei nu sunt posibile”.
Şi totuşi, în ciuda acestor afirmaţii, ecologiştii vorbesc despre pericolele încălzirii globale ca şi cum ar fi o certitudine. Frica este inoculată, avem impresia că trăim într-o lume scăpată de sub control, când de fapt viaţa noastră este astăzi infinit mai bună decât în urmă cu 50 de ani. În ultimul secol, speranţa de viaţă a crescut cu 50%, iar statele occidentale le oferă cetăţenilor siguranţă, sănătate şi confort la un nivel aproape incredibil, fără precedent în istoria umanităţii. Şi totuşi, oamenii se tem, oamenii cred că lumea se apropie de final, fiecare predicţie sumbră este întâmpinată cu o mimică gravă şi cu o totală lipsă de iniţiativă. Americanii consideră că criminalitatea este într-o continuă creştere, cu toate că studiile arată că procentul crimelor în SUA este la fel de scăzut ca la începutul anilor 70. Să cercetăm, să verificăm, să ne arătăm sceptici atunci când vine vorba de viaţa noastră. Nimeni nu trebuie să contrazică evidenţa, chiar dacă mulţi dintre noi am vrea să fie altfel.
Încălzirea globală este teoria conform căreia creşterea nivelului de dioxid de carbon şi de alte gaze este cauza unei creşteri a temperaturii medii a atmosferei terestre, din cauza aşa-numitului “efect de seră”. Iată afirmaţia pe care, deşi nu o cunosc în amănunt, o sprijină foarte mulţi oameni astăzi. Este îndeajuns să întrebi în jurul tău şi vei descoperi că mai bine de 95% dintre oameni (conform unui studiu realizat recent în America) cred cu tărie în încălzirea globală.
Şi totuşi, numerele şi procentele reale nu sunt aproape deloc cunoscute şi, mai important, ele se dovedesc a nu fi deloc spectaculoase. Este îndeajuns să priveşte câteva date pentru a înţelege că gravitatea acestui presupus fenomen este mult exagerată.
Dioxidul de carbon este un gaz care intră în componenţa atmosferei. Cu toate că ecologiştii anunţă o creştere dramatică a acestui gaz în ultimii 100 de ani, datele arată că ea este infimă. Astfel, dioxidul de carbon a crescut de la 316 unităţi la milion la 376 unităţi la milion. Practic, creşterea totală este de 60 de unităţi la milion.
Pentru a înţelege mai bine acest raport, putem folosi pentru atmosferă modelul unui teren de fotbal. Să ne imaginăm atmosfera Pământului ca un teren de fotbal. Din cei 100 de metri care constituie lungimea acestuia, 70 de metri înseamnă nitrogen. Apoi, încă 20 de metri înseamnă oxigen. Rămân 10 metri, care sunt ocupaţi aproape în totalitate de argon. În urma adăugării argonului, rămân 7 centimetri pentru celelalte gaze componente ale atmosferei. Şi iată cum ajungem la dioxidul de carbon, care ocupă, din totalul celor 100 de metri care înseamnă atmosferă, 2 centimetri. Atât, doar 2 centimetri. Iar creşterea “dramatică” a dioxidului de carbon în ultima sută de ani înseamnă 0,7 centimetri, mai puţin decât grosimea unui pix. Desigur, este o creştere semnificativă a dioxidului de carbon în sine, însă în raport cu totalitatea gazelor din atmosferă, este neglijabilă.
Ecologiştii spun că această creştere a dioxidului de carbon se datorează activităţilor umane şi va avea efecte dramatice. Şi totuşi, dacă analizăm datele oferite de cercetători, vom descoperi informaţii valoroase care contrazic însăşi fundamentul teoriei încălzirii globale. Astfel, principala cauză a efectului de seră sunt vaporii de apă ajunşi în atmosferă. 95% din efectul de seră este cauzat de vaporii de apă şi doar 0,2-0,3% se datorează dioxidului de carbon. Deci, dioxidul de carbon creşte cu 60 de unităţi la milion, iar ponderea influenţei dioxidului de carbon în cadrul efectului de seră este de aproximativ 0,3%. O adevărată “criză”. Este clar, oraşe care au înregistrat adevărate explozii demografice în ultimii 100 de ani (edificator este cazul New York-ului, unde temperatura a crescut cu aproape 5 grade Fahrenheit în timp ce populaţia a crescut cu 6000 de procente) s-au încălzit pentru că a crescut cu 35% dioxidul de carbon, care înseamnă doar 0,0002% din atmosferă. 35% din 0,0002%. Răvăşitor! Sau, poate, cine ştie, temperatura a crescut pur şi simplu pentru că oraşele sunt mult, mult mai mari? Dar oare ce mai înseamnă efectul de insulă pentru un ecologist sigur de ”apocalipsa” pe care o va genera încălzirea globală...
La fel cum ecologiştii au considerat în 2002 că desprinderea din calota glaciară Ross a unui aisberg lat de 6 kilometri şi lung de 64 kilometri este o dovadă certă a încălzirii globale. Ştim, e convenabil să dai vina pe încălzirea globală, desigur, mult mai convenabil decât să ştii că în Antarctica, în fapt un imens dom de gheaţă, există vânturile catabatice, sau gravitaţionale, care bat dinspre interiorul continentului, unde aerul este mai rece, spre coastă, atingând viteze de 100-130 km/h şi care pot eroda în timp chiar şi cea mai groasă gheaţă, cauzând fisuri.
Dar evident, ecologiştii nu ţin cont de evidenţă. La fel cum părerile unor reputaţi oameni de ştiinţă sunt luate în derâdere. Iată ce au spus despre topirea gheţarilor şi despre presupusa încălzire a Antarcticii, cei care se ocupă cu studierea lor:
Doran, P.T. Priscu, J.C., Lyons, W.B., Walsh, J.E., Fountain, A.G., McKnight, D.M., Moorhead, D.L., Virginia, R.A., Wall, D.H., Clow, G.D., Fritsen, C.H., McKay, C.P. şi Parsons, A.N. 2002, “Clima Antarcticii se răceşte. Răspunsul ecosistemului terestru”, Nature, 415, 517-20: “Din 1986 până în 2000 văile din centrul Antarcticii s-au răcit cu 0,7 grade Celsius, iar ecosistemul a fost grav afectat din cauza frigului.”

Comiso, J.C., 2000, “Variaţii şi tendinţe în temperaturile de la suprafaţa Antarcticii, după măsurători in situ şi ale sateliţilor cu infraroşu”, Journal of Climate 13, 1647-96: “Atât datele provenite de la sateliţi, cât şi cele de la sol arată o răcire uşoară în ultimii 20 de ani.”

Joughin, I., şi Tulaczyk, S., 2002, “Echilibrul masei şuvoaielor de gheaţă Ross, din vestul Antarcticii”, Science 295, 467-480: “Măsurătorile radarelor cu baleiaj lateral arată că masa de gheaţă din vestul Antarcticii a crescut cu 26,8 gigatone/an. E opusul tendiinţei de topire din ultimii 6000 de ani.”

Liu, J., Curry, J.A., şi Martinson, D.G., 2004, “Interpretarea variabilităţii recente a banchizei din Antarctica”, Geophysical Research Letters 31, 10.1029/2003 GLO18732: “Cantitatea de gheaţă din Antarctica a crescut începând din 1979.”

Vyas, N.K., Dash, M.K., Bhandari, S.M., Khare, N., Mitra, A. şi Pandley, P.C., 2003, “Despre tendinţele de extindere ale banchizei din regiunea antarctică, pe baza observaţiilor OCEANSAT – 1 MSMR”, International Journal of Remote Sensing 24, 2277-87: “Tendinţa de creştere a cantităţii de gheaţă s-ar putea accelera.”

Parkinson, C.L., 2002, “Tendinţe în durata sezonului banchizelor din sudul oceanului, 1979-99”, Annals of Glaciology 34, 435-40: “Cea mai mare parte a Antarcticii are parte de un sezon al banchizei mai lung, care durează cu 21 de zile mai mult decât în 1979.”

Dar oare mai contează datele pentru cei care sunt siguri de concluziile lor? Pentru a ne impresiona, ecologiştii folosesc cataclismele naturale, atribuindu-le evident, încălzirii globale. Chiar şi frigurile extreme înregistrate în diferite zone geografice sunt considerate consecinţe ale încălzirii globale. Din păcate nimeni nu ne spune că în absenţa fenomenului natural de încălzire globală, ar trebui să facem faţă unei noi glaciaţiuni. Şi totuşi, deşi ecologiştii afirmă că frecvenţa uraganelor în SUA a crescut, putem observa că datele contrazic această ipoteză. Între 1991 şi 2000, numărul uraganelor a fost de 14, cu unul mai puţin decât între 1981 şi 1990. Şi totuşi, unde este “creşterea dramatică”?
Analiza eronată, lipsa perspectivelor, iată problemele principale ale ecologiştilor. Foarte multe organizaţii au pretins că intensificarea El Nino se datorează acţiunii omului, însă niciun ecologist nu a spus că El Nino este un pattern meteo global care apare aproximativ la o frecvenţă de 4 ani (a apărut în ultimul secol de 23 de ori) şi care există de mii de ani. Iar în evaluarea pagubelor, ecologiştii demonstrează încă o dată o lipsă de viziune, pentru că în 1998 de pildă, conform cercetătorilor americani, El Nino s-a dovedit a fi profitabil. Stanley A. Changnon, comentează această situaţie paradoxală în articolul “Impactul uraganului El Nino din 1997-1998 asupra Statelor Unite”, apărut în Bulletin of the American Meteorological Society 80, nr. 9: “Beneficiul economic net a fost, în mod surprinzător, pozitiv […] pierderile directe la nivel naţional au fost de patru miliarde, iar câştigul de aproximativ nouăsprezece miliarde.”
Ecologiştilor însă nu le pasă de oameni, aşa că pentru ei universul este foarte îngust. Contează doar presupusele consecinţe asupra mediului, contează doar ideile complexe şi teoriile sterile. Iată de ce, în urma unui articol aparţinând unei campanii ecologiste, publicat în The New Yorker, în care se scria că electricitatea cauzează cancer, s-au cheluit sume imense pentru a demonstra publicului că de fapt este inofensivă. Conform unui articol semnat de Park în Voodoo Sciene, folosind Estimarea Comisiei Ştiinţifice de la Casa Albă, s-au cheluit aproximativ 25 de miliarde de dolari pentru a demonta aceste idei. 25 de miliarde de dolari înseamnă mai mult decât PIB-ul celor mai sărace 50 de ţări din lume, la un loc. Şi totul pentru că anumiţi ecologişti vorbesc înainte de a avea o confirmare ştiinţifică. Mai mult de jumătate din populaţia Globului trăieşte cu doar 2 dolari pe zi, iar ecologiştii, care beneficiază de apartamente de lux, de case de vacanţă şi de milioane de dolari, vorbesc despre conservarea mediului şi despre aspectul rustic atât de căutat. Încercaţi să-i explicaţi unui om care moare de foame că nu trebuie să taie copacul pentru că pădurea ecuatorială (care îi apare lui nesfârşită) va suferi, sau încercaţi să-i explicaţi că nu-şi poate găsi un loc de muncă pentru că industria nu are ce căuta în aceste zone, care “trebuie” să-şi păstreze farmecul local. Încercaţi să-i explicaţi unui om că el trebuie să moară de foame pentru ca lumea să nu dispară din cauza unei creşteri de 35% a gazului care înseamnă 0,0002% din atmosferă. Sau, poate, ar trebui să ascultăm cuvintele lui Reid Bryson, profesor emerit şi fondatorul Departamentului pentru Ştiinţa Oceanului şi Atmosferei: “Înainte de a spune ceva, lăsaţi-mă să vă expun un fapt. În primii 10 metri ai atmosferei, cât din energia eliberată de pământ, care se prespune că este afectată de dioxidul de carbon, este absorbită de vaporii de apă? În primii 10 metri, 80%. Şi cât din această energie este absorbită de dioxidul de carbon? 0,08%. De 1000 de ori mai puţin decât vaporii de apă. Aşa că te poţi duce afară să scuipi şi vei avea acelaşi efect ca şi dublarea dioxidului de carbon”.
Ecologiştii continuă să creadă că au dreptul de a influenţa lumea. Organizaţiile pretind că ele cunosc metodele cele mai bune şi că trebuie să acceptăm deciziile lor dacă vrem ca lumea să supravieţuiască. Şi totuşi, istoria îi contrazice pe ecologişti. Deşi pretind că pot controla natura şi că ştiu care sunt demersurile pe care trebuie să le facă, ei au eşuat lamentabil când au avut ocazia de a o face. Parcul Yellowstone a fost creat în 1872, fiind primul areal protejat din lume. În 1903, a fost creat Serviciul Parcului, pentru a proteja parcul şi pentru a îl păstra în stare iniţială.
Şi totuşi, nimic nu a funcţionat cum trebuie. La început, cei care controlau parcul au crezut eronat că elanii erau pe cale de dispariţie. Aşa că au otrăvit toţi lupii din parc, eliminând astfel prădătorii. De asemenea, le-au interzis indienilor să vâneze. Urmarea a fost o explozie a numărului de elani, care a dus la dispariţia multor specii de copaci. Elanii au mâncat copacii folosiţi de castori pentru baraje, aşa că au dispărut şi castorii. Fără castori, pajiştile s-au uscat, au dispărut vidrele şi păstrăvii, iar eroziunea solului a devenit tot mai frecventă.
În 1920, rangerii au început să împuşte elani cu miile, însă a fost inutil, vechile plante nu s-au întors. De asemenea, s-a înţeles rolul de control exercitat de indieni, care, în ciuda iluziei “pământului neatins de mâna omului” şi a presupusei armonii care domnea în trecut, exercitaseră o influenţă imensă asupra mediului, ucigând animale, arzând câmpiile, modificând pădurile şi chiar contribuind la dispariţia anumitor specii. Dar, era prea târziu.
Încercând să repare greşelile, administraţia parcului a luat alte măsuri haotice. Urşii grizzly au fost protejaţi, iar mai apoi ucişi, lupii au fost ucişi iar mai apoi reintroduşi. În anii 60 s-au luat măsuri pentru prevenirea incendiilor. Când au înţeles efectele benefice ale focului, au schimbat politica, ceea ce a dus la arderea violentă a mii de pogoane, sterilizând pământul şi împiedicând creşterea pădurilor. În 1970, au fost introduşi păstrăvii curcubeu, care au eliminat în scurt timp speciile locale. Iar lista de măsuri absurde continuă la nesfârşit, demonstrând că omul, în ciuda dorinţelor sale, nu poate controla natura, nu o poate menţine într-un status quo.
Nu este nicio problemă în a spune nu ştiu, ba chiar este în multe situaţii cea mai bună soluţie. Dacă acceptăm că nu ştim, vom învăţa să fim mai liniştiţi, vom învăţa să nu mai acţionăm pe baza unor prejudecăţi. Nu datele trebuie să se muleze după părerile noastre, ci noi trebuie să ne construim părerile pe baza datelor. Istoria ne arată că toate măsurile luate fără a experimenta în prealabil s-au soldat cu eşecuri răsunătoare.
Un bun exemplu în acest sens este interzicerea clorofluorocarbonului, gaz folosit ca agent frigorific. Ecologiştii au pretextat distrugerea stratului de ozon, însă de fapt singura consecinţă a fost eliminarea răcitoarelor ieftine, care a afectat populaţia din Lumea a Treia, făcând mâncarea să se strice mai repede şi ducând la o creştere alarmantă a fatalităţilor datorate intoxicaţiilor alimentare.
O altă catastrofă provocată de ecologişti a fost interzicerea DTT-ului. În anii 80, DTT-ul era considerat ca fiind cancerigen deşi s-a demonstrat că putea fi şi înghiţit fără probleme (Hayes, 1969). În ciuda raportului Comitetului Sweeney din 25 aprilie 1972, care preciza că “DTT-ul nu este un agent cancerigen pentru om”, substanţa a fost interzisă. După aceea, agricultorii au trebuit să lucreze cu parathion, un pesticid mult mai toxic, care a provocat peste 100 de morţi în primele luni de folosire, pentru că oamenii nu erau obişnuiţi să lucreze cu ceva cu adevărat toxic.
Şi totuşi, DTT-ul era cel mai eficient mijloc de combatere al ţânţarilor, iar consecinţele interzicerii lui au fost catastrofale. În 1970, înainte de interzicerea DTT-ului, malaria, afecţiune provocată de ţânţari, era o boală neglijabilă, producând 50.000 de victime anual, în toată lumea. După ce a fost interzis DTT-ul, două milioane de oameni au murit anual de malarie, ridicând suma totală la mai mult de 60 de milioane de victime până în prezent. Dacă facem un mic calcul, vom descoperi că interzicerea DTT-ului a omorât mai mulţi oameni decât Hitler. Iar ecologiştii o numesc o simplă eroare de laborator.
Multe astfel de erori au fost trecute cu vederea de-a lungul timpului. Iar demonizarea societăţii capitaliste este făcută în mod evident părtinitor. Oamenii au fost acuzaţi că au construit prea mult şi tasează solul, oamenii au fost acuzaţi că eliberează în atmosferă prea mult metan. Şi totuşi, câţi ecologişti ştiu că greutatea totală a termitelor este de 1000 de ori mai mare decât greutatea totală a tuturor oamenilor? Sau câţi ecologişti ştiu că termitele produc mult mai mult metan decât industria ”demonizată”?
Şi cu toate că aceste carenţe sunt evidente în teoriile ecologiştilor, ei continuă să pretindă că deţin soluţiile. Dar, dacă ne uităm atent şi analizăm propunerile lor, vom descoperi o risipă inutilă de resurse şi de timp. Tratatul de la Kyoto, din 1998, care prevede reducerea emisiilor de dioxid de carbon, nu înseamnă de fapt nimic, pentru că efectele aceste reduceri vor fi aproape insesizabile. Astfel, conform revistei Nature 22, numărul din octombrie 2003, semnarea tratatului de către Rusia va duce la reducerea temperaturii cu 0,02 grade Celsius până în 2050. Modelele construite de IPCC, estimează o scădere mai accentuată, cu toate astea ea nu depăşeşte în nicio situaţie 0,15 grade Celsius.
Amory Lovins, cercetătoarea pe afirmaţiile căreia se bazează teoria energiilor alternative, a prognosticat că în anul 2000, 35% din energia Statelor Unite va fi produsă de surse alternative. Cu toate acestea, în 2000, doar 6% din energie provenea de la surse alternative. Acum ecologiştii militează intens pentru energia alternativă, aducând argumente peste argumente în favoarea energiei solare.
Un calcul simplu arată că, pentru a susţine 35% din totalul energiei prin panouri solare, SUA ar avea nevoie de 30.000 de kilometrii pătraţi de panouri. Adică ar putea să construiască panouri pe toată suprafaţa statului Massachusetts. În opinia ecologiştilor, asta ar putea fi o opţiune viabilă.
Dar cel mai mare argument al partizanilor ideii de încălzire globală este presupusa schimbare dramatică a climatului. Deşi nu se bazează pe date certe, ecologiştii afirmă că s-a schimbat foarte mult clima pământului. Fără să ţină cont de condiţiile locale specifice fiecărui areal, fără să ţină cont de efectul de insulă cauzat de creşterea oraşelor, fără să ţină cont de ciclurile naturale şi mai ales fără să ţină cont de cea mai evidentă cauză, căldura provenită de la soare, ecologiştii afirmă că influenţa omului este factorul principal care determină efectul de seră şi implicit, încălzirea globală.
Şi totuşi, datele îi contrazic ca în atâtea alte cazuri. Vorbim de 200 de ani despre epuizarea resurselor şi totuşi resursele nici măcar nu sunt aproape de a se epuiza, vorbim despre creşterea dramatică a temperaturilor şi totuşi, dacă privim câteva grafice, vom descoperi că temperatura a variat în parametrii normali în ultima sută de ani.
În România, oamenii sunt convinşi că s-a schimbat clima, din cauza încălzirii globale evident. Oamenii spun că iernile nu mai sunt ca altădată, că verile sunt prea călduroase şi că temperatura medie a crescut dramatic. Şi totuşi, dacă ne uităm pe câteva grafice, vom descoperi că aceste creşteri, acolo unde există, sunt minuscule. Ba, mai mult, vom descoperi că ele se înscriu într-un pattern normal al variaţiilor de temperatură. Staţiile de măsurare a temperaturii înseamnă o evidenţă pe care ecologiştii, în cursa lor pentru senzaţional, nu ar trebui să o ignore.







Adevăratele măsurători se fac însă în atmosferă, cu ajutorul sateliţilor meteorologici, pentru că doar acolo poate fi observată o eventuală încălzire datorată efectului de seră. Iar datele de acolo sunt şi mai concludente, arătând o încălzire infimă, datorată intrării într-un nou ciclu termic. Însă ecologiştii continuă să afirme că încălzirea globală este fenomenul cel mai important. Ni se spune că singurele măsurători care contează sunt cele din Antartica, pentru că deasupra acelei regiuni este gaura din stratul de ozon.
O simplă cercetare a datelor este îndeajuns pentru a descoperi că realitatea îi contrazice în mod evident. Punta Arenas este oraşul cel mai apropiat de Antarctica din lume, iar datele colectate aici sunt grăitoare. Priviţi, aceasta este faimoasa încălzire globală…



Bibliografie:

Graficele se bazează pe datele GISS şi au fost preluate de pe site-ul www.giss.nasa.gov/data/update/gistemp/stationdata/.
Datele despre fenomenele extreme din SUA au fost obţinute de pe United States Historical Climatology Network (USHCN), www.nhc.noaa.gov/pastdec.shtml

Cărţi şi articole:

Crichton, Michael, “State of Fear”, Harper Collins, New York, 2004

Lean, Judith şi Rind, David, “Evoluţia climatului în funcţie de schimbarea radiaţiilor solare”, Journal of Climate 11, decembrie 1998, 3069-94

IPCC, “Schimbarea climatului 2001: Baza ştiinţifică”, Comisia interguvernamentală pentru schimbarea climatului, Cambridge University Press, Cambridge, 2001.

Thompson, D. W. J. şi Solomon, S., “Interpretarea schimbărilor recente de climat din Emisfera Sudică”, Science 296, 2002, 895-99

Lomborg, Bjorn, “The Skeptical Environmentalist”, Cambridge University Press, Cambridge, 2002.

Pritchard, James A., “Preserving Yellowstone’s Natural Condition: Science and the Perception of Nature”, University of Nebraska Press, Lincoln, 1999

Schullery, Paul, “Searching for Yellowstone: Ecology and Wonder in the Last Wilderness”, Houghton Mifflin, New York, 1997

Streutker, D.R., “Creşterile efectului de insulă din Houston, Texas, măsurate de sateliţi”, în Remote Sensing of the Environment, 85, 2003, 282-89

Congresul SUA, ”Raportul final al Consiliului consultativ asupra controlului meteo”, United States Congress, University of the Pacific, Hawaii, 2003

Wildavsky, Aaron, ”But is it true? A citizen’s guide to environmental health and safety issues”, Harvard University Press, Cambridge, 1995.

Park, Robert, ”Voodoo Science: The road from Foolishness to Fraud”, Oxford University Press, New York, 2000

Krech, Shepard, “The Ecological Indian. Myth and History”, Norton, New York, 1999

Huber, Peter, ”Hard Green: Saving the Environment from the Environmentalists, a Conservative Manifesto”, Basic Books, New York, 1997

Drake, Frances, “Global Warming: The Science of Climate Change”, Oxford University Press, New York, 2000

Chase, Alston, “Playing God in Yellowstone: The Destruction of America’s First National Park”, Atlantic, New York, 1986

Lindzen, Richard S., “Presa a înţeles greşit: Raportul nostru nu susţine Tratatul Kyoto”, Wall Street Journal, 11 iunie 2001

Ball, Thimothy, “Global warming: the cold hard facts?”, Canada Free Press, 5 februarie 2005

Ball, Thimothy, and Harris, Tom, “Climate Extremism: The real threat to civilization”, Canada Free Press, 20 iulie 2007

Harris, Tom “The Inconvenient truth is indeed inconvenient to alarmists”, Canada Free Press, 12 iunie 2007

Seriale de televiziune:

Penn şi Teller, Bullshit! – serial de televiziune – episod în care o tânără convinge câţiva ecologişti să militeze pentru interzicerea dihidrogenului monoxid (cunoscut şi sub denumirea de apă). Iar oamenii, auzind că această substanţă “se găseşte în lacuri şi în râuri, rămâne pe fructe şi legume după ce sunt spălate, te face să transpiri...”, semnează petiţia.

South Park, Two days before the day after tomorow – serial de televiziune, animaţie – episod în care distrugerea unui baraj construit de castori este pusă pe seama încălzirii globale, declanşând o criză generală. O ironie la adresa ecologismului extremist.


2007-09-06
856


Flueraşu Petre

Cele mai noi texte publicate

monsieur octopus - Flueraşu Petre- (poezie)
nebunii - Flueraşu Petre- (poezie)
amerika - Flueraşu Petre- (poezie)
furie sfântă - Flueraşu Petre- (poezie)
imperatore - Flueraşu Petre- (poezie)
bafana bafana - Flueraşu Petre- (poezie)
uraganul - Flueraşu Petre- (poezie)
7 - Flueraşu Petre- (poezie)
Portert de autor - Haruki Murakami - la graniţa dintre lumi - Flueraşu Petre- (proza)
McDonald's, why change perfection? - Flueraşu Petre- (proza)


Cele mai noi comentarii

Virgile, iti promit... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

Vladimire, ok, vad... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

Vladimir, singurul care... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

Virgile, Eu atata... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

Ooooo... era sa... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

 
  comentariile se pot face numai după ce vă logaţi

  comentarii la acest text


Gebeleizis - 2007-09-06
Cum rămâne atunci cu topirea gheţurilor Arcticii şi Antarcticii, cu creşterea măsurată a nivelului Oceanului Planetar de ordinul centimetrilor pe deceniu, cum rămâne cu recordurile de căldură înregistrate în ultimii ani? Sigur, sunt toate doar o păcăleala, nu are importanţă că deja le simţim pe pielea noastră. Ce descrie mai sus articolul este similar cu povestea ţăranului ce a ajuns la grădina zoologică, şi, când a văzut un rinocer, a spus, calm şi cu înţelepciune: "Aşa ceva nu se există". Şi e clar ca Punta Arenas si Vf. Omu sunt de fapt reprezentative pentru tot mapamondul. Evident, cine mai are nevoie de alte dovezi?

Flueraşu Petre - 2007-09-06
Te rog, inainte de a comenta, citeste atent textul. Cercetatori care au studiat problema ani de zile spun ca gheata din Antarctica creste. Citeste mai atent, documenteaza-te intai.

Iar oceanul planetar creste, in anumite zone, cu 30 mm la zece ani. 30 de mm. Iar daca te intereseaza mai multe grafice, intra pe www.giss.nasa.gov/data/update/gistemp/stationdata/ Sunt din toata lumea acolo. Gasesti orice :)

Dar, te rog eu, mai citeste o data textul.

Iti multumesc oricum pentru vizita

te mai astept

petre

Profetul - 2007-09-06
domnu' Fluerasu, aveti studii in geologie, hidrologie, ecologie, fizica pamintului, meteorologie sau oceanografie si nu stiam eu?

Flueraşu Petre - 2007-09-06
Virgile, tot ce am scris aici se bazeaza pe opiniile unor experti in domeniu, de altfel am oferit cred eu o bibliografie destul de stufoasa, iar toate citatele si graficele sunt informatii recunoscute in lumea academica.

Asadar da, am studii.

Multumesc pentru vizita.

petre

Gebeleizis - 2007-09-06
Problema mea este ca am citit o mulţime pe tema asta, sigur mai mult decât tine, altfel nu scriam comentariul de mai sus. Iar Virgil are dreptate când aduce (ironic) vorba de studii. Înţeleg faptul că anumite industrii (a petrolului, de exemplu) au tot interesul să arunce cu praf în ochii oamenilor pentru a nu-şi pierde din profituri. Dar de acolo până la a vedea pe Hermeneia un asemenea text (îmi imaginez că e scris cu aceeaşi intenţie, de a epata şi a strînge lumea "ca la urs" ca şi textul de acum câteva zile al lui Doru Ştefan Dancus, şi iar m-a prins în plasă şi m-a făcut să-mi pierd timpul scriind comentarii unde nu merita efortul) este totuşi ceva drum... Am lucruri mai bune de făcut decât să pierd o jumătate de zi scriind un articol care contrazice (cu date) fiecare afirmaţie din textul tău. Nu ştiu care este specializarea ta, dar eu, ca fizician, am destule cunoştinţe în domenii ce se leagă de fenomenul încălzirii globale decât, probabil, oricine altcineva de pe Hermeneia. Un pic de respect n-ar strica, înainte de a mi se sugera să mă documentez despre lucruri pe care le ştiu mai bine ca tine. Mai cineşte puţin literatura de specialitate şi vei vedea că adevărul este cu totul altul. Nu e bine să te crezi centrul Universului în domeniile în care nu ai aproape nici un fel de cunoştinţe. Mulţumesc pentru răbdarea de a-mi citi comentariul şi sper să vad pe viitor texte scrise mai bine pe tema încălzirii globale. Deşi cred că e mai bine să scrii totuşi literatură.

Flueraşu Petre - 2007-09-06
Textul acesta este incadrat la polemica, asa ca nu vad unde este problema.

Chiar te rog sa scrii un articol care sa contrazica datele acestea, te asigur ca nu ai cum.

Am citit foarte multa literatura de specialitate si stiu despre ce vorbesc.

Stiu ca e greu de acceptat, dar asta este realitatea.

a, si, p.s., in legatura cu companiile de petrol.

Trec peste atacul la persoana (pe care il fac toti atunci cand raman fara argumente :) ) si ma pregatesc sa primesc banii de la companiile petroliere. :) Astept cecurile cu cea mai mare placere.

P.s. asta a spus si cercetatorul John Daly (de care sunt sigur ca ai auzit) cand a fost acuzat ca studiile sale au fost comandate de companiile de petrol.

multumesc in orice caz pentru efortul depus

petre

Gebeleizis - 2007-09-06
Nu am timp de articol, n-am făcut nici un atac la persoană (reciteşte comentariul meu sau crezi ce vrei), dar voi da wikipedia ca adresă, este acolo un articol cu 86 de referinţe de specialitate, inclusiv NASA si NOAA:
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming. Textul este în engleză. Graficele şi datele de acolo vorbesc de la sine, nu am ce să mai adaug.
Am lucruri mai importante de făcut decât să îi demonstrez cuiva că 1+1=2. În final, fiecare e liber să creadă ce vrea, inclusiv când ceea ce crede contrazice flagrand realitatea din jurul lui. Şi să creadă şi că oricine citeşte nişte artiole de popularizare ale ştiinţei "are studii" în domeniu.


Dihania - 2007-09-06
despre DDT - da, am vazut un reportaj cu tema; a fost o mare prostie interzicerea sa; dar! acum incepe sa fie reintrodus in tot mai multe tari

despre grafice - 120 de ani e o perioada neglijabila; nu e deloc reprezentativ

apoi, Terra se afla intr-un proces de incalzire a climei nu de acum, ci de 10 000 de ani. e ceva natural. dupa incalzirea asta va urma o alta racire a climei. o prindem peste cateva mii de ani daca nu ne izbeste vreun asteroid

industria nu e marele bau-bau. aici sunt de acord

ecologistii nici mie nu-mi plac atat de mult, pt ca in loc sa fie ecologisti, sunt niste fanatici care cauta mai mult publicitate. totusi, asa cum sunt, mai au si actiuni laudabile
in ultima vreme se fac masive impaduriri in intreaga lume. masive. poate doar brazilia ramane tot mai in urma. acolo inca se taie cu nemiluita (ca si in bucovina...)

in concluzie. eu cred ca se incalzeste clima si tot se va incalzi... nu e o pacaleala. singura pacaleala e ca ar fi din cauza omului. poate purtam si noi acolo o vina, dar numai un 5%...

Gebeleizis - 2007-09-06
Rog pe oricine vrea să verifice veridicitatea datelor din articolul de mai sus, să intre pe adresa pe care însuşi autorul o dă ca referinţă şi să tragă singur concluziile privind la grafice:
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/
Se observă imediat creşterea măsurată global a temperaturilor pe tot globul. Ceea ce încerc eu să înţeleg este de ce acest articol pretinde că foloseşte ca referinţe surse care indică exact opusul a ceea ce se afirmă în textul lui. Pentru a-şi da o falsă credibilitate? Care este scopul autorului, pentru că este evident, nu a folosit în articol o mare parte din bibliografia pe care o afişează mai jos. Avem voie să scriem texte pseudoştiinţifice cu bibliografii imaginare şi să afirmăm ce dorim chiar dacă din punct de vedere ştiinţific nu avem dreptate şi nici date care să ne susţină? Este acest lucru suficient pentru a publica aşa ceva pe Hermeneia la capitolul polemică? Aş fi recunoscător pentru un răspuns. Mulţumesc.


Flueraşu Petre - 2007-09-06
Matei, multumesc pentru comentariul tau, dovedeste mult bun simt si multa intelegere. Iti multumnesc pentru vizita si te mai astept.

Gebeleizis, daca ai sa cauti mai bine pe acel site, vei descoperi mult mai multe grafice decat cele de pe prima pagina. :)

Te rog, cerceteaza graficele, textele citate la bibliografie si vino cu date care sa le poata contesta. Daca nu poti, asta e, pana la urma, fiecare dintre noi are dreptul la o opinie.

Va multumesc pentru vizita si va mai astept

petre

Gebeleizis - 2007-09-06
Graficul de pe prim pagină indică creşterea GLOBALĂ a temperaturilor, nu la Punta Arenas şi nici pe Vf. Omu. Dacă arta este subiectivă, ştiinţa nu e. Văd că nici dacă discut la obiect, cu date concrete, din propriile tale referinţe, nu vrei să crezi în realitate şi afirmi exact contrariul. Asta e, n-am ce să mai zic.

Flueraşu Petre - 2007-09-06
Uite, si cu asta eu inchei discutia, pentru ca nu am scris acest eseul pentru a-l rescrie mai jos.

Media globala este o medie, intre o multitudine de locatii.

Tokyo, de exemplu, s-a incalzit cu 4 grade celsius.

New York-ul, de exemplu, s-a incalzit cu 3 grade celsius.

Dar populatia New York-ului a crescut in aceeasi perioada cu 6000 de procente.

Sunt sigur ca ai auzit de efectul de insula... Si iata cum media generala creste.

Asa ca hai sa o lasam cu toate aceste discutii. Oricum, eu nu te voi putea convinge niciodata, sunt sigur.

Si nici nu vreau sa o fac. Problema este sa reusesc sa conving cat mai multi oameni care accepta schimbarea. Publicul din pacate nu are acces la informatii. Sa judece fiecare, insa cunoscand ambele versiuni.

Un site care ar fi prezentat o singura tendiinta a datelor nu era de incredere.

Ok deci, iti multumesc pentru trecere.

te mai astept in paginiele mele

petre

Profetul - 2007-09-06
domnu' Fluerasu, eu mai intreb odata ca poate nu s-a auzit bine:
aveti studii in geologie, hidrologie, ecologie, fizica pamintului, meteorologie sau oceanografie?
Ma refer la studii superioare domnu' Fluerasu. Nu intreb daca ati citit NG sau daca va plimbati pe internet. Sau daca frunzariti articole de dreapta sau de stinga. Intrebam (si chiar as vrea un raspuns) pentru ca mi se pare caraghios si aduce a politrucii de pe vremea lu' impuscatu' sa o faci pe eseistu' in domenii despre care nu stii cu ce se maninca. Si ca sa nu ziceti ca vorbesc din gindul mitzii va spun doar ca am si eu ceva studii (superioare) in trei din stiintele despre care faceam intrebare mai sus. Problema e foarte fierbinte politic asa ca daca te apuci sa vorbesti despre ea fara sa ai pregatirea necesara la chimir ajungi de fapt sa fii banuit ca esti activist politic. Asa ca domnu' Fluerasu, va rog eu, de amoru' artei, nu mai dati cu stingu' in dreptu'.
... ca doare.

Flueraşu Petre - 2007-09-06
Virgile, ma indoiesc ca unul dintre noi a facut cercetari de ani de zile in Antarctica sau in alte zone din lume. Eu ma bazez pe datele garantate de numerosi specialisti si pe opiniile unora dintre cei mai mare experti in climatologie.

Si n-ar decat oricine sa ma banuiasca de activism politic. Nu ma deranjeaza. Este o problema intens dezbatuta si din pacate datele reale sunt prea putin mediatizate.

Astept sa vina cineva sa conteste datele si nu pregatirea mea, pentru ca asta nu are nicio relevanta. Cercetatorii acestia au publicat in carti, in reviste de prestigiu. Si nu cred ca am nevoie de o pregatire de geniu pentru a sti sa citesc si sa inteleg grafice si articole.

Si repet, pana la urma e parerea fiecaruia. Doar ca unii aduc mai multe argumente. :)

Va mai astept

petre

Profetul - 2007-09-06
dragul meu,
faptul ca exista incalzire globala nu e o "pacaleala". Cind ai afirmat acest lucru ai facut gafa majora a intregului tau text. Nu exista nici un dubiu ca exista o modificare a climei si ca e un fenomen global. Asta o stie pina si un taran din Pirinei. Putem considera ca acest fenomen este man made or not dar faptul ca el exista nu e o chestiune de dubiu sau pacaleala. Decit doar, asa cum spunea Gebeleizis, ai chef sa atragi in mod facil si infantil atentia asupra ta

Sixtus - 2007-09-07
Da 'domnu Flu, Flu. Ai dreptate. Cu geni(t)alitatea nu trebuie să te pui. Eu nu-ţi mai citesc capodoperele. Numai comentariile. Că mă distrează.

Cineva umbla după el cu un galoş legat cu o sfoară. "Cuţu, cuţu!". Altcineva îi zice: Ce căţel drăguţ! Ce, eşti nebun?! Nu vezi că-i galoş? Şi atunci de ce nu-l încalţi? Chiar eşti nebun! Vrei să mă muşte?!

Posteritate va fi fericită. Am fost printre puţinii care te-am înţeles. Şi te-am ajutat, în cunştiinţă de cauză, să te fac cunoscut. Crescându-ţi rating-ul. Să nu-mi spui că-i atac la persoană. O fac cu toată sinceritatea. Şi admiraţia de care sunt în stare (are, la oamenii obişnuiţi ca mine, şi ea marginile ei). Vai ce galoş frumos ţi-ai tras, fără să te muşte. Păcat că piciorul al doilea a rămas desculţ şi gol goluţ. N-i nimic. Aştept cu nerăbdare textul următor. Îţi ofer cu anticipaţie un ciorap subţire, de damă. Că tot se aproprie iarna asta extrem călduroasă. Din cauza încălzirii globale. Care nu există (să nu mai spui, însă, nimănui; rămâne numai secretul nostru; marile spirite se întâlnesc orice ar zice proştii; care nici nu ştiu de astfel de întâlniri; idem secrete).

Cu admiraţie neţărmurită, dar limitată (după cum ţi-am zis).


Flueraşu Petre - 2007-09-07
Virgil, exista o tendiinta de incalzire, insa se inscrie intr-un pattern natural. Incalzirea globala asa cum o definesc ecologistii si alarmistii nu exista, datele vorbesc de la sine.

Gorun, comentariul tau este o ironie total deplasata. Daca nu tii cont de datele din text si nu il citesti, te rog sa nu mai comentezi. Pe Hermeneia nu se admit comentariile la comentarii, sau cel putin asa stiam eu. Asa ca, daca vrei sa ma citesti, te rog, incepe cu textul, daca nu, nicio problema.

Va mai astept

petre

emiemi - 2007-09-07
Petre, eu am o nelamurire: de unde stii ca ecologistilor nu le pasa de oameni si ca au un univers ingust? Eu stiam ca ecologistii activeaza pentru un mediu mai bun tocmai pentru oameni, chiar si numai daca oamenii aia sunt tot ei.

Sixtus - 2007-09-07
Hai ca esti dulce, domnule "editor". Iti promit solemn, cu mana pe inima, ca ma auto-suspend de la parcurgerea textelor Dvs.. De fapt, am si facut-o. Idem o sa o fac si de la comentarii. Dar nu poti sa-mi interzici placerea de a le citi pe ale altora. Basca ca-ti cresc si audienta.

Cu aceiasi admiratie, crescuta peste limite.

Gebeleizis - 2007-09-07
Am râs cu poftă citind ultimele comentarii. La aşa text, care afirmă asemenea absurdităţi, cu bibliografie imaginară şi cu autori SF şi rapoarte dictate politic ca referinţe, precum şi la asemenea atitudine din partea autorului (lăsăm la o parte lipsa oricăror studii de specialitate în domeniu), care preferă să bage capul în nisip şi să nege cu seninătate evidenţele din miile de publicaţii de specialitate ce i se pun sub nas, reacţiile altor cititori au fost mai mult decât fireşti. Dacă articolul era încadrat la "parodie" ar fi fost ceva mai bine. Având în vedere că Hermeneia se doreşte o pagină de discuţii din care fiecare caută să înveţe ceva iar răspunsurile autorului la comentarii au dovedit că orice discuţie obiectivă cu el este imposibilă, voi face şi eu, ca domnul Gorun, adică voi evita să îi mai citesc textele până nu văd o schimbare pozitivă în atitudinea lui. Să-mi fie aceasta toată "pierderea" literară...

Aranca - 2007-09-07
De acord 200 % cu ceea ce a zis Gebeleizis si Profetul.


Aranca - 2007-09-07
De acord 200 % cu ceea ce au zis Gebeleizis si Profetul.

Sixtus - 2007-09-07
Aranca,

evident, cu mine nu puteai sa fii de acord. ca incalc reglementul. promit sa fiu, de acum incolo, copil cuminte. si ascultator.

Sapphire - 2007-09-07
Sixtus, ai perfecta dreptate, comentariile tale, cu precadere ultimele doua, incalca regulamentul. Asa cum antecomentatorii tai au incercat sa intre in polemica, indiferent de cum raspunde autorul, poate ca intr-adevar cea mai buna politica este, daca ti se pare ca nu ai cu cine purta un dialog, sa nu comentezi nimic, sa ignori. Dar nu stiu cui folosesc ironiile si discutiile in bascalie. Ca si comentariile in care comentezi exclusiv alte comentarii.
Nu-ti cere nimeni sa fii copil cuminte si ascultator, decat in masura si in viata de zi cu zi suntem cu totii copii cuminti si ascultatori cand ne conducem viata dupa diverse reguli acceptate explicit sau tacit.

Petre, doresc sa iti atrag atentia ca, daca exista comentatori care nu sunt de acord cu cele expuse de tine, nu inseamna nici ca au o capacitate mai mica de intelegere, nici ca nu ti-au citit textul. Mai mult decat atat, ti s-a sugerat ca, pentru a intra in polemica stiintifica (pentru ca banuiesc ca nu este vorba despre una la un pahar de bere), ar fi necesare niste studii in domeniu. Cu alte cuvinte, daca eu ma apuc si citesc 5 tratate in transplantul de ficat, si-mi formez o opinie, nu prea as indrazni sa scriu la randu-mi un articol stiintific despre asta, in care sa si emit respectiva opinie, pentru simplul motiv ca, oricat de bine mi-as fi format eu modul de gandire, aceasta nu inseamna ca nu imi lipseste baza. Nu poti aplica aceleasi principii de analiza in orice domeniu, atata vreme cat nu ai cunostintele de baza in domeniul respectiv (in exemplul meu, cei 6 ani de facultate sau cati se mai fac acum la medicina, plus anii de rezidentiat in chirurgie, si mai adauga si practica pe cativa ani).
Am incercat sa iti explic pe scurt de ce consider ca reactiile tale au fost oarecum deplasate, intrucat critica majora adusa textului tau a fost nu ca ai expus niste date, ci ca ai facut un articol stiintific fara sa ai pregatirea necesara. Cum ar putea oare cineva de specialitate sa intre in polemica aceasta cu tine? Cum ai raspunde daca nu iti poti forma o parere decat citind ca oricare profan dintre noi datele? Oare nu banuiesti cat de usor se pot manipula datele? Cum din aceleasi date pot sa rezulte grafice diferite, depinzand de parametrii folositi?
Acestea fiind spuse, ma astept sa manifesti mai mult respect in comentarii, chiar daca respectivii cititori nu sunt de acord cu tine.


Flueraşu Petre - 2007-09-07
Emilian, iti citez acum din cativa ecologisti: "Moartea unei muste sau a unui copil e tot aia". "Daca oamenii ar disparea, pamantul s-ar simti mult mai bine". "Suntem una dintre cele mai nocive specii existente" etc etc. Greenpeace de exemplu finanteaza un grup care are ca scop exterminarea oamenilor. Asa ca, nu-mi spune ca soarele nu e cald. :)

Gorun, multumesc! Salutara decizia ta! Eu oricum, voi ignora de acum inainte ironiile ieftine. Nu merita sa imi pierd timpul cu ele.

Aranca, si eu sunt de acord cu tine. Si everybody is happy. Pacat ca asta nu rezolva problemele.

Sapphire, comentariul tau dovedeste bun simt. Cei de mai sus nu au dovedit asta. iti multumesc si te asigur ca voi tine cont de sfaturile tale.

P.s. si nu am nimic cu cei care ma contesta.

problema este ca ei nu au inteles ca nu au ce sa conteste aici la persoana mea. Eu ma bazez pe niste date si pe niste autori. Contestati datele, nu autorii.

Mi se pare ca nimeni nu a vorbit despre datele din text. De fapt, nu stiu cati l-au citit cu atentie. Aveati numai de castigat.

Va mai astept in paginile mele

petre

Sapphire - 2007-09-07
Petre, ma intreb cum as fi reusit sa reactionez daca scriai un articol despre certificatele de depozit pentru grane, ca titluri de valoare. Probabil ca te-as fi intrebat foarte politicos, inainte de a incepe ca discut cu tine "tehnicalitati" daca ai terminat dreptul sau daca esti cumva un autodidact si asta este pasiunea vietii tale, drept pentru care ai studiat dreptul cativa ani in timpul liber. Daca mi-ai fi raspuns ca nu, dar ca ai citit articole scrise de specialisti in drept, in reviste de drept, in carti de drept etc, probabil ca ti-as fi spus si eu sa te feresti sa scrii despre ceea ce nu stapanesti, cand vine vorba despre stiinta.
Mi-a fost insa lesne sa ii inteleg, daca ai intrat pe domeniul lor, de ce au reactionat astfel.Pentru ca ei, vezi tu, nu sunt niste "ecologisti" panicarzi si fara studii.
De ce nu a intrat nimeni in discutii despre datele prezentate de tine? Uite de ce cred eu ca nu s-a intampla asta, si poate reflectezi in ce masura ma insel:
1) pentru ca ai prezentat (si ca bibliografie) numai surse pro teoriei pe care o sustii;
2) pentru ca tot articolul tau pare sa se ia de gat cu o specie nociva numita "ecologisti", cand de fapt teoria incalzirii globale datorate factorului interventiei umane nu este un mit de adormit copiii, ci o teorie stiintifica, cu adepti din randul oamenilor de stiinta. Unde sunt prezentate operele acestora?;
3) pentru ca "datele" prezentate de tine sunt manipulate sa conduca la o anumita concluzie un novice, ca mine cel putin. Cu alte cuvinte, pot "mirosi" unde se poate ascunde manipularea, dar nu o pot dovedi, pentru ca nu am studii de specialitate. Un mic exemplu: stii tu oare de ce concentratie de cianura este nevoie sa-mi pui mie intr-un pahar cu apa ca sa ma omori? Zambesti? Cam asa am zambit si eu citind despre cat de insignifianta este cresterea procentuala a nivelului de dioxid de carbon in aer. S-ar putea chiar sa fie asa cum spui tu, dar eu ti-am aratat doar o fisura in logica pe care o folosim in toate zilele. Iti dai seama ca undeva trebuie sa se faca distinctia intre cel capabil sa discearna un adevar prezentat cu haine false de un adevar gol-golut? Ai idee cate carti de drept am citit, sau articole, in care se sustineau ineptii? Si ai idee cati colegi de-ai mei (deci oameni chiar cu studii de specialitate) le luau de bune? Sunt convinsa ca in orice domeniu este la fel, iar un profan va inclina intr-o parte sau alta, dupa cum citeste ceva scris de unul sau de altul;
4) Pornind de la cele de mai sus, sprijinindu-ne si pe faptul ca nu ai scris un articol de informare, ci unul vadit partinitor al uneia dintre fatade a polemicii, fara sa pui in discutie cu seriozitate si argumentele stiintifice ale celorlalti, cred ca e greu sa te astepti ca cineva de specialitate va incepe sa te contrazica la obiect. Nu vorbiti aceeasi limba, chiar daca tu i-ai invatat cateva cuvinte.
Aaa... o alta intrebare de novice: oare diferenta intre temperatura la nivelul asfaltului in Bucuresti vara si cea anuntata oficial sa fie data de cresterea numarului de locuitori?! hmhmhm. Oare temperaturile anuntate oficial nu au nici o legatura cu politica?
Si uite asa ajungem din nou la ce spuneam in comentariul anterior: datele, dragul meu, pot fi corupte. Eu habar nu am, marturisesc, nici de o teorie, nici de alta, mai mult decat aia 95% de atotstiutori de rand, dar am incercat sa-ti arat unde anume s-ar putea strecura fisurile in articolul tau. Nu de alta, dar eu una sunt dintre aceia care nu cred ca adevarul despre ce se intampla in jurul nostru se afla intrebuintand o singura sursa, sau surse inrudite. Sunt mai sceptica de felul meu cand mi se baga pe gat o concluzie, fara sa mi se dea si argumentele pro, si cele contra.

Profetul - 2007-09-07
Petre, ma tem ca facindu-ti comentatorii lipsiti de bun simt e o metoda foarte usoara de a-ti pierde si bruma de cititori care se mai uita la ce scrii tu. Ai sa vezi asta pe viitor

Flueraşu Petre - 2007-09-07
Sapphire:

1. Am prezentat datele sustinute de ecologisti si datele care contrazic parerea lor. Lumea accepta ca exista incalzire globala, eu le arat ca ideile lor se bazeaza pe speculatii. Dupa mine, e corect.

2. Am dat mai multe linkuri, se pot cerceta, sunt acolo si opinii pro si opinii contra. Si cred ca am oferit destule exemple in eseu de teorii ale partizanilor ideii de incalzirea globala.

3. Sunt de acord cu ce ai spus aici. Dar sa stii ca nu trebuie sa ai facultatea in domeniu pentru a putea sa judeci niste date si niste informatii. Tine de common sense ca sa spun asa.

4. Datele acelea provin de la NASA, sunt certificate de ONU. Sunt cele mai sigure date din lume. Daca nu credem in nimic, nu are rost sa vorbim, putem sa plecam acasa.

Multumesc in orice caz pentru sugestii, ma voi mai gandi la ele.

Virgile, au fost si comentatori lipsiti de bun simt si aceia se stiu. Asa ca nu e nicio problema. Iar in ce priveste cititorii, te asigur ca ei se vor intoarce acolo unde au fost provocati.

Va multumesc pentru timpul petrecut aici si pentru cuvintele lasate.

Va mai astept in paginile mele

petre