Pierdut Pen Name

Login

Pierdut Parola

Inscriere

 
   
 

proza
articol

Marc Levy, despre fascinaţia iubirii

de Petre Flueraşu (Flueraşu Petre)
cont suspendat




“Totuşi, gravitaţia nu poate fi făcută răspunzătoare pentru că ne cade cineva cu tronc”.

Albert Einstein

Autor atipic, Marc Levy reuşeşte să le ofere cititorilor săi poveşti de iubire credibile, pe care oamenii le pot înţelege la nivel elementar şi în care se pot regăsi. Stilul simplu, condimentat cu elemente inedite, transformă cartea într-o cronică a sentimentului modern. Contradicţiile definesc sui generis personajele, îndrăgostiţii luptă pentru relaţia lor chiar dacă acţiunea pare de multe ori să li se împotrivească, conturând un peisaj realist în care fiecare dintre noi se poate imagina. Suferinţa este generată de evenimente aparent banale, ale căror consecinţe ajung să pericliteze însăşi esenţa indivizilor. Minciunile se împletesc într-o lume care ştie că nu poate supravieţui decât prin puterea compromisului. Levy prezintă realitatea fără a o judeca şi nu încearcă în niciun moment să evite subiectele controversate. Sub învelişul sentimental, autorul abordează probleme complexe, ca natura relaţiilor interumane în contextul dezvoltării industriale sau drepturile persoanelor comatoase. Personajele sunt puse în faţa unor alegeri pe care şi le asumă pe parcursul romanului, nu fără a suferi.
Continuând povestea de dragoste din “Şi dacă e adevărat...”, romanul “Te voi revedea” este o frescă a apropierii. Regăsim la fiecare pas emoţiile inerente unei relaţii, simţim şi suferim alături de Arthur şi Lauren, dorim să vedem cum iubirea înfrânge orice barieră. Şi, aşa cum îi stă bine unei poveşti moderne, finalul este fericit, iar dragostea ne dovedeşte încă o dată că poate transcende orgoliile, împlinindu-se într-o beatitudine simplă, a fiecărei clipe. Emoţiile se acumulează, din lacrimi se naşte speranţa. Lumea lui Marc Levy este lumea fiecăruia dintre noi, iar cartea ne poate face să descoperim că şi tristeţea înseamnă ceva: “Când Lorenzo Granelli începu delicatul proces al fazei de trezire, era ora şase dimineaţa. Douăzeci de minute mai târziu, Arthur, învelit cu un cearşaf, era dus de Norma spre sala de reanimare. Lauren ieşi din blocul operator însoţită de anestezist. Amândoi se îndreptară spre sala alăturată. Îşi scoaseră mânuşile şi se spălară pe mâini fără niciun cuvânt. În timp ce se pregăteau să părăsească sala de pregătire, Granelli se întoarse spre Lauren, o privi cu atenţie şi îi mărturisi că îi va sta alături ori de câte ori va dori ea, pentru orice operaţie, deoarece îi plăcea foarte mult modul ei de lucru. Tânăra specialistă în neurochirurgie se aşeză epuizată pe marginea chiuvetei, cu capul în palme, aşteptă până rămase absolut singură şi se puse pe plâns.”
Acţiunea se derulează rapid, adesea succesiunea faptelor fiind halucinantă. Marc Levy ştie cum să dinamiteze cartea, inserând pasaje violente acolo unde desfăşurarea evenimentelor o cere. Alegerile sunt simplificate, opţiunile dispar într-o singură secundă, demonstrând astfel încă o dată caracterul arbitrar al vieţii. Nu ştii ce se va întâmpla, de aceea nu poţi să îţi faci prea multe planuri. Arthur învaţă, pe parcursul lunilor de iubire descrise magistral în “Şi dacă e adevărat...” să se bucure de fiecare clipă petrecută împreună cu persoana iubită. Iată de ce, în “Te voi revedea” el dovedeşte maturitate, nu se agaţă cu disperare de Lauren, încearcă până în ultimul moment să o protejeze. Sacrificiul pe care este gata să îl facă îl înnobilează, îl transformă într-un romantic actual, adaptat timpurilor în care trăim, însă păstrând încă reminiscenţe sentimentale.
Marc Levy insistă asupra construcţiei psihologice a personajelor. Tarele sunt expuse, autorul pătrunde adânc în conştiinţa fiecărui individ, parcă pentru a justifica acţiunile întreprinse de acesta. Ne temem, iubim, suferim, încercăm să îi impresionăm pe cei din jurul nostru, refuzăm să acceptăm realitatea şi încercăm să construim o altă lume, mai bună. Romanul reuşeşte să creioneze acest peisaj, adresându-se direct cititorului. Te regăseşti în paginile cărţii, îţi descoperi o faţă ascunsă, îţi înţelegi deciziile şi eşti înduioşat de puterea covârşitoare a sentimentelor.
Cartea insistă pe sensibilitate, este construită pe ideea de afecţiune. Poţi anticipa finalul fericit şi totuşi tumultul este prezent. Suferi, chiar dacă ştii că povestea se va termina bine, suferi pentru că înţelegi că şi suferinţa îşi are rostul ei. Marc Levy reuşeşte să convingă, să îţi prezinte viaţa, aşa cum este ea, cu suişurile şi coborâşurile ei, reuşeşte să te facă să te bucuri de ea. Eşti fericit şi trebuie să fii astfel pentru că te trezeşti în fiecare zi, pentru că poţi să interacţionezi cu cei din jurul tău, pentru că există oameni cărora le pasă. Prietenia, iubirea, respectul, micile bucurii care încununează existenţa, iată comorile asupra cărora Marc Levy ne atrage atenţia. Să învăţăm să ne bucurăm de ele acum, înainte de a fi prea târziu: “Profesorul Fernstein puse jos valiza Normei, în încăntătoarea cameră de la Wine Country Inn. De luni de zile îşi promiseseră escapada asta în Nappa Valley. După ce au luat masa în Sonoma, şi-au continuat drumul spre Calistoga. În seara asta vor dormi la St. Helena. Hotărârea merita să fie sărbătorită. În ajun, Fernstein redactase o notă către preşedintele consiliului de administraţie al Spitalului San Francisco Memorial, prin care îşi făcea cunoscută dorinţa de a ieşi la pensie cu câteva luni mai devreme. Printr-o altă scrisoare, adresată conducerii Serviciului de Urgenţe, recomanda titularizarea cât mai rapidă a internei Lauren Kline, deoarece ar fi fost regretabil să beneficieze alt spital de calităţile celei mai bune dintre elevele sale. Lunea viitoare, Norma şi profesorul urmau să ia avionul spre New York. Dar, înainte de a revedea oraşul în care se născuse, el luase hotărârea să se bucure de ultimele sale zile în California.”
Optimismul este caracteristica dominantă a volumului. Personajele cred obsesiv în şansele lor. Levy descrie o lume a învingătorilor, o lume în care fiecare personaj reuşeşte să-şi depăşească propriu Nemesis. Durerea este depăşită cu eleganţă, o vreme mai bună există întotdeauna, chiar dacă asta înseamnă o căsătorie fericită sau o odihnă veşnică într-un mormânt din Norvegia. Fiecare este liber să înţeleagă realitatea prin prisma propriului sistem valoric, însă senzaţia generală este de acceptare relaxată a evenimentelor. Fără scrâşniri din dinţi, fără disperare. Viaţa curge mai departe, iar fericirea este chiar lângă noi. Trebuie doar să ştim când să întindem mâna.
Planurile narative se întrepătrund. Descoperim trecutul pe măsură ce prezentul devine inexplicabil. Marc Levy nu ne spune mai mult decât este necesar, ne lasă să umplem golurile, să mergem mai departe, să construim scenariul care ne convine. Iată cum se poate explica imensul succes al autorului francez. Cititorul se poate bucura de poveste, pentru că are libertatea de a o interpreta. Fără sentinţe, fără peroraţii inutile. Evenimentele se derulează, personajele trăiesc, iar tu poţi privi de la distanţă şi poţi interveni. Posibilităţile sunt nelimitate.
Relaţiile interumane sunt construite cu migală, demonstrând că Marc Levy este în primul rând un analist fin al condiţiei umane. Momentele de ezitare, tracul personajelor, emoţiile, primul sărut, confuzia inerentă acestuia, dorinţa, mângâierea, toate sunt descrise credibil, completând un mozaic impresionant de trăiri. În lumea lui Arthur fiecare eveniment are un sens ascuns, ocultarea este un procedeu existenţial indispensabil. Putem crede că o persoană a fost simultan în două locuri diferite, putem crede că iubirea transcende moartea. Nimic nu pare imposibil în faţa gesturilor simple de iubire. Trebuie doar să avem încredere în cel de lângă noi, trebuie să păşim în dulap fără să ne gândim la consecinţe. Uşa ne aşteaptă, întotdeauna deschisă: “Deschise uşa dulapului şi tresări. Un pui de bufniţă alb, ţinut de un braţ întins, se uita ţintă la el, din întuneric, cu privirea protejată de nişte ochelari de copil, pe care Arthur îi recunoscu de îndată.
- Cred că s-a vindecat, n-o să-i mai fie niciodată frică de lumina zilei, spuse o voce timidă, ascunsă în întuneric.
- Te cred! Ochelarii ăştia i-am purtat chiar eu. Prin ei, vezi nişte minunăţii în culori.
- Aşa se pare! răspunse Lauren.
- Nu vreau să fiu în niciun caz indiscret, dar ce faceţi voi doi acolo?
Ea înaintă cu un pas şi ieşi din umbră.
- Ce-o să-ţi spun nu e uşor de înţeles, e imposibil de admis, dar, dacă vrei, cu adevărat, să ai încredere în mine, atunci, poate că mă vei înţelege, în cele din urmă, şi ăsta e un lucru foarte important, pentru că – acum ştiu – tu eşti singura persoană din lume, cu care pot împărtăşi acest secret.
Şi Arthur intră, în sfârşit, în dulap...”
“Te voi revedea” continuă povestea din “Şi dacă e adevărat...”, punându-ne la încercare. Mai avem oare puterea de a crede în mituri? Mai avem oare puterea de a crede în victoria iubirii? Sunt întrebări la care Marc Levy răspunde pozitiv, prin poveştile sale spuse într-un stil simplu, care merg direct la ţintă. Cartea fascinează cititorii prin mozaicul de elemente actuale interpretate şi constituite într-o metafizică modernă apropiată fiecăruia dintre noi. Să ne lăsăm atraşi de această strălucire, să ne bucurăm de fiecare moment de iubire pe care viaţa ni-l oferă. Trebuie să credem în minuni, să credem în puterea haosului. Nu are rost să construim teorii, singura care merită toate eforturile este viaţa, maiestuoasă în “banalitatea” ei. Te voi revedea, iată cum despărţirea devine un nou început. Până la urmă, în viaţa fiecăruia dintre noi au existat momente în care nu am putut decât să murmurăm, şi dacă e adevărat...

Bibliografie

Marc Levy – Te voi revedea – Trei – 2006


2007-07-04
531


Flueraşu Petre

Cele mai noi texte publicate

monsieur octopus - Flueraşu Petre- (poezie)
nebunii - Flueraşu Petre- (poezie)
amerika - Flueraşu Petre- (poezie)
furie sfântă - Flueraşu Petre- (poezie)
imperatore - Flueraşu Petre- (poezie)
bafana bafana - Flueraşu Petre- (poezie)
uraganul - Flueraşu Petre- (poezie)
7 - Flueraşu Petre- (poezie)
Portert de autor - Haruki Murakami - la graniţa dintre lumi - Flueraşu Petre- (proza)
McDonald's, why change perfection? - Flueraşu Petre- (proza)


Cele mai noi comentarii

Virgile, iti promit... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

Vladimire, ok, vad... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

Vladimir, singurul care... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

Virgile, Eu atata... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

Ooooo... era sa... de Flueraşu Petre
la monsieur octopus

 
  comentariile se pot face numai după ce vă logaţi

  comentarii la acest text


Aranca - 2007-07-05
coperta e prea mărită şi neclară. mai poate fi uşor micşorată?
volumului i se poate adăuga nr. de pagini, ISBN şi chiar preţul in ROL. ţine de prezentare.
pentru unii (dintre cei care acceseaza site-ul) poate că este necesară şi prezentarea scurtă a autorului, bibliografia lui, Prix Goya sau menţionat traducerea primului său roman în 38 de limbi sau adaptările pentru marele ecran etc.
nu este sub formă de reproş, ci incerc să sugerez câte ceva pentru realizarea unei prezentări profesionale.

textul este bine realizat concentrat. personal, consider extrem de binevenite astfel de prezentări.

un amănunt: este Marc Lévy.

Aranca - 2007-07-05
şi pentru a te ajuta, uite, situl oficial al lui Marc Lévy este: http://www.marclevy.info/biography_fr.aspx.

Flueraşu Petre - 2007-07-06
Multumesc pentru sfaturi. Ideea e ca nu vreau sa fac prezentare de carte, ci recenzie, adica vreau sa ma refer doar la continutul cartii.

Informatiile despre Marc Levy pot fi cautate dupa aceea de cei interesati. Cu cat e mai simplu articolul, are mai mult succes.

In orice caz, multumesc pentru informatiile suplimentare si pentru citire.

p.s. despre textul cu apocalipsa care vad ca a disparut: ieri nu am avut cand sa intru si nu am putut raspunde.

Poza este preluata de pe site-ul Jig Zone Shop si reprezinta imaginea unui puzzle.

Putin cam extrema masura luata, pana la urma nu se intampla nimic.

petre

Sapphire - 2007-07-06
Petre, în general s-au dat 24 de ore pentru remedierea unor astfel de probleme, tu ai avut 2 zile la dispoziţie. Ne pare rău, dar mai multă vigilenţă din partea ta şi o luare mai în serios a drepturilor de autor ar fi putut preveni acest rezultat.
Te rugăm să ne trimiţi un mail cu acordul site-ului respectiv pentru folosirea imaginii. Mulţumim.

Sapphire - 2007-07-06
http://www.equestrianart.com/biblical-horses.html

Dacă vei da click pe imaginea respectivă vei vedea şi cine are licenţa de folosire a imaginii. Dacă aceia de la care ai tu acordul sunt aceiaşi, nu va fi nici o problemă.
Din câte vezi însă, dreptul de autor nu este aşa o glumă, şi ne-ai dat şi nouă ca editori suficient de lucru pentru a vedea care este situaţia, când ar fi fost mult mai simplu să menţionezi de prima dată sursa şi acordul.

Flueraşu Petre - 2007-07-07
Ok, Bianca, nicio problema, puteti sa repostati daca vreti textul fara imagine, sau deloc, nu e nimic. Stiu, de acum nu voi mai posta fotografii pe Hermeneia, decat in cazul cartilor.

Si repet observatia, se face prea mare caz. Nu exista si nu va exista vreun caz in care cineva va fi tras la raspundere pentru o poza postata pe un site literar. Unu pentru ca nu stau strainii sa citeasca toate site-urile si 2 pentru ca noi nu obtinem niciun profit din asta. Am postat si voi mai posta in alte locuri poze pentru care nu am niciun acord si nu se va intampla nimic, se face asta de ani de zile si se va mai face. Nu ai cum sa fii verificat. Asta e frumusetea internetului. :)

Oricum, eu respect decizia editorilor si aici nu voi mai posta fotografii de genul ala.

Multumesc inca o data pentru trecere si pentru citire.

va mai astept

petre

Sapphire - 2007-07-07
Petre, mi-e teamă că atitudinea ta nu ne face cinste deloc, dar desigur eu nu sunt aici să învăţ pe nimeni să fie corect în forul său interior.
Ceea ce însă promovează hermeneia nu este teama de a nu face ceva că eşti prins şi pedepsit. Noi pur şi simplu ne dorim ca pe acest site să se respecte dreptul de autor, din conştiinţă şi respect pentru autorul unei opere de orice fel. Desigur, există şi implicaţii legale, pe care se pare că tu le iei destul de uşor. Frumuseţea internetului nu constă în a te folosi de lucrările altora fără acordul lor, te înşeli. Iar aspectul material te asigur că nu are relevanţă, atâta vreme cât publici pe un site accesibil publicului larg, deja i-ai încălcat drepturile. Nu ar conta nici măcar dacă nu ai avea nici o vizionare...
Motivul pentru care în România încă se încalcă cu nonşalanţă dreptul de autor este pentru că noi nu prea mergem până în pânzele albe când şţim că avem dreptate. Şi rău facem, legislaţia există. Deşi cunosc şi la noi procese în care au câştigat autorii împotriva acelora care au crezut că "la noi merge şi-aşa" că internetul este o lume necontrolată. Nu e vorba despre cât au câştigat, ci despre principiu. Poate mai învăţăm şi noi despre respectarea dreptului celui de lângă noi.
Ia la nivel mondial tendinţa este de a proteja excesiv dreptul de autor şi de a pedepsi din ce în ce mai drastic încălcarea lui prin mijloacele puse la dispoziţie de internet, cu trecerea de la aspectele civile la cele penale. Sunt proiecte de directive ale CE discutate foarte vehement, mai citeşte.
Dar, una peste alta, este problema ta personală ce faci în general pe internet, pe hermeneia însă nu se acceptă. Şi nu din teama de procese neapărat.
Noi nu vom reposta textul, pentru că nu îl trunchiem noi. El a fost retras de către conducere pentru că încalcă regulamentul. Atâta vreme cât nu ai prezentat acordul, poţi să repostezi tu fără fotografia respectivă, nu te opreşte nimeni.

Flueraşu Petre - 2007-07-07
Bianca, cum am spus, respect decizia conducerii Hermeneia si nu voi mai posta fotografii de acel gen. Este perfect normal sa va doriti asta si nu e nicio problema in acest sens, masura e in regula.

Repet insa, la modul general, avand in vedere realitatea, adica ceea ce se intampla si ce se va intampla, a folosi pe Internet imagini care pot fi gasite cu ajutorul Google Image este perfect legal. Uite aici un paragraf din regulamentul google: "Although you can locate and access the images through our service, we cannot grant you any rights to use them for any purpose other than viewing them on the web." - e foarte clar, nu ai voie sa le folosesti si iti trebuie acordul atunci cand tine de altceva, in afara vizualizarii pe net.

Imaginile de pe google se numesc free imagery, iar cei care chiar tin la imagini le protejeaza, nu e atat de greu, exista chiar si o facilitate in google.

Ca sa nu mai spun ca eu personal daca as avea imagini m-as simti foarte marfa sa stiu ca apar peste tot, in cat mai multe locuri.

Si, pentru ca mie imi place sa fiu sincer, da, legea este incalcata adesea. De ani de zile tot astept sa ma dea in judecata cineva pentru ca i-am "postat" poza langa un text. Si nu cred sincer ca se va intampla. Si in plus de asta mai bine se intampla odata, dar pana atunci nu ma gandesc la asta, decat sa fiu in permanenta stresat.

Ok, multumesc pentru detaliile suplimentare si pentru bunavointa.

Nu voi reposta textul, pana la urma nu este nicio pierdere.

Voi tine cont de regulament pe viitor.

Te mai astept in paginile mele si te felicit pentru munca voluntara pe care o depui. Stiu, nu e usor sa fii editor.

petre

Sapphire - 2007-07-07
Petre, eu mă întreb la modul cel mai sincer, fără urmă de ironie: tu chiar crezi ceea ce spui?
Nu am decât un sfat: roagă pe cineva să-ţi traducă ceea ce ai citat din regulamentul google (sau roagă un jurist să-ţi explice, poate nu e o problemă de traducere, ci de a înţelege ceea ce ai tradus)şi citeşte foarte serios despre legislaţia dreptului de autor. În România şi aiurea. Apoi, citeşte despre procesele pe care le are google, pe care le are youtube etc. Eşti foarte dezinformat, şi e păcat, pentru că sunt convinsă că eşti genul autodidact. De aceea nu m-am limitat la a-ţi spune despre regulamentul hermeneia şi am încercat să te fac curios să te mai documentezi înainte de a te lansa în argumentări. Nu că ar conta prea mult, dar eu n-am afirmat nimic după ureche iar dreptul nu-i doar o pasiune la mine. Sigur, aş putea să îţi spun chiar eu ce înseamnă ce ai citat, sau să îţi spun ce spune legea dreptului de autor la noi în ce situaţie ai dreptul de a folosi o operă protejată de dreptul de autor fără acordul autorului, dar intrăm deja în specialităţi şi pentru asta iau de obicei onorariu.
Glumă, neglumă, şi eu aş aprecia dacă n-ar fi nevoie de munca mea aici. Nu mă aşteptam la tine pe pagină, sincer. Să te fi decis să aplici marketingul made in România?


Flueraşu Petre - 2007-07-07
Bianca, personal, imi pare sincer rau ca am ajuns pana aici si imi cer inca o data scuze. Nu am dreptul sa contest politica site-ului. O voi respecta si va spun inca o data, sunt in perfect acord cu ea. In viitor nu voi mai adauga pe Hermeneia astfel de poze.

Nu mai comentez celelalte afirmatii, pentru ca ai dreptate si acolo. Din pacate, doar teoretic, pentru ca realitatea e alta. Nu de alta, dar, iti dau un singur exemplu: sunt foarte multe legi impotriva furtului de programe, de muzica, de filme, etc si totusi se fura in continuare. Si nu e nimic rau in asta. Un artist adevarat ar trebui sa creeze si sa fie fericit ca atatia oameni ii "fura" opera si se bucura de ea.

Dar repet, paragraful de mai sus este doar parerea mea. Sunt de acord cu respectarea legilor si chiar militez pentru asta. Problema este ca exista legi facute in contradictie cu natura umana si atunci nu mai e bine.

Oricum, multumesc pentru sfaturi, ma voi mai documenta.

Si imi cer inca o data scuze, nu am vrut sa se ajunga pana aici.

Voi respecta regulamentul site-ului si nu voi mai adauga astfel de fotografii.

multumesc de trecere

te mai astept in paginile mele

literatura este singura care conteaza pana la urma

cu stima

petre

Profetul - 2007-07-07
ma scuzati ca ma bag si eu. am si eu o intrebare Petre. tu consideri protectia proprietatatii private ceva impotriva naturii umane? just asking

Flueraşu Petre - 2007-07-07
Virgile, ma bucur ca ai intrebat asta, asa pot sa explic:

Eu sunt de acord cu protejarea proprietatii private, atunci cand conteaza. Adica:

Nu ai cum sa impiedici oamenii sa fure muzica pe internet, pentru ca ei nu fac decat sa o asculte, nu o folosesc in alte scopuri, nu si-o atribuie.

La fel, nu ai de ce sa impiedici oamenii sa foloseasca niste fotografii pe internet, ca simple decoratiuni. Eu nu castig nimic, nu modific fotografiile, nu mi le atribui. Daca ar aparea in scopul de a aduce profit, ar fi altceva.

Si, ar mai fi o nuanta: una ar fi daca Dan Brown sa zicem ar folosi in cartea lui o imagine fara drepturi de autor si alta e cand acea imagine o foloseste poetul x, din tara x, de care au auzit 1000 de oameni. Adica, e ca si cu injuratura. Omul obisnuit poate sa fie rasist si sa injure, dar omul care ocupa o functie publica nu, pentru ca el este un model. Cam asa e si aici. Eu nu am spus ca legea asta nu e buna, eu am spus doar ca acelor creatori putin le pasa ca apare poza pe un site doua dintr-o tara de care, s-o spunem sincer, multi habar n-au... asta a fost singurul lucru pe care am incercat sa il spun, ca uneori suntem "mai catolici decat papa".

si, evident, mai e si chestia aceea a mea, pana la urma, nu se prea poate intampla nimic. :) Dar, ma rog, asta e ceva personal.

in orice caz, asa cum am spus, regulamentul e regulament si il voi respecta indiferent de opiniile mele personale. Asa este corect.

Virgile, iti multumesc pentru citire si te mai astept in paginile mele.

cu stima

petre

Profetul - 2007-07-07
Cu placere Petre, numai ca ma amuzi. Tu afirmi "Nu ai cum sa impiedici oamenii sa fure muzica pe internet, pentru ca ei nu fac decat sa o asculte, nu o folosesc in alte scopuri, nu si-o atribuie." Intreb si eu ca Bianca, tu glumesti sau vorbesti serios? In primul rind de aceea e facuta muzica, ca sa fie ascultata. Iar timbrele de copyright sau cum s-or mai fi numi ele pe CD-uri nu au scopul ca nenea Gica sa nu cumva sa ia discul si sa zica ca el o facut melodia. Hai sa fim seriosi si sa nu confundam borcanele. Aici este vorba de un alt subiect. Se numeste plagiatura. Dar tu oarecum in mod ciudat divaghezi. De ce? Pentru ca e una sa asculti (sa te bucuri sa zicem) de muzica piratata (desi intr-un fel si asta e furt) si alta e sa iei produsul muncii cuiva si sa faci ce vrei cu el. Asa cum spunea si Bianca, nu este atit o problema de legalitate cit una de principiu. Tu spui ca nu te-ar deranja daca cineva ti-ar lua "operele" si ti le-ar publica pe unde vrea el. Dar eu am niste intrebari a asta: Te-ar deranja daca le-ar lua si le-ar publica sub numele sau sau atasat lucrarilor sale sub numele sau si fara a mentiona numele tau? Te-ar deranja daca ar face-o fara sa iti ceara acordul sau sa te anunte macar? Te-ar deanja daca de exemplu persoana respectiva ar trunchia "opera" si ar face-o sa "sune" oarecum altfel decit ai intentionat tu? Te-ar deranja daca ar pubica-o intr-o revista de tendinta nazista sau rasista sau pedofila?
Sper ca observi ca nu am spus nimic despre bani sau despre profit. Am pus doar niste intrebari de bun simt (zic eu) si te asigur ca mai am inca foarte multe. Lucrurile pot deveni foarte foarte complicate. Si sper ca observi ca nu m-am referit la melodiile mp3 pe care probabil le ascultam cu totii sau la versiunea aceea de XP crăkuită care isi face veacul prin majoritatea pc-urilor. Nu m-am referit nici macar la existenta sau inexistenta legalitatii pe hermeneia. Nu are rost sa divagam si sa vorbim despre acele lucruri si nici sa le dam ca argumente sau contra argumente. Am vorbit despre situatia concreta, practica a unei imagini sau a unui text care este produsul tau. Si la implicatiile simple pe care le poate avea modul in care vezi tu lucrurile. Astept raspunsul tau.

Flueraşu Petre - 2007-07-08
Virgile, ai perfecta dreptate.

E o singura diferenta de nuanta: eu nu am spus niciodata ca fotografiile sunt ale mele, ca mi le-am insusit. Nu, le folosesc ca un fel de moto anonim pentru textele mele.

Si da, nu as fi deranjat daca cineva ar alege ca moto un fragment din textele mele si nu ar sti cui sa il atribuie. L-ar lasa in ghilimele, fara niciun nume. Nu m-as supara. (Chiar daca ar fi intr-o revista nazista, sau etc. N-am nimic cu nazistii, n-am nimic cu nimeni, fiecare om are dreptul sa scrie despre ce vrea el, mai ales daca scrie bine.) Pentru ca sunt sigur ca foarte multi m-ar recunoaste acolo. Si asta este mai important decat orice drepturi de autor.

Dar repet, sunt de acord cu tot ceea ce ai spus tu, daca priveste situatia in ansamblu, asa este corect.

Inca o data imi pare rau ca am ajuns pana aici cu aceasta discutie, mi-am insusit lectia si in viitor voi tine cont de ea, cel putin pe Hermeneia.

te mai astept in paginile mele

petre