Pierdut Pen Name

Login

Pierdut Parola

Inscriere

 
   
 

proza
articol

Postmodernism&experimentalism

de Ioana Geacar (Ioana Dana Nicolae)
autor hermeneia


Postmodernismul, confundat adesea cu experimentalismul, nu este decât o "întreprindere culturală", "cel mai supralicitat ca tentativă de definire, un spaţiu nebulos, "ar putea să marcheze însă cadrul unei bătălii, pentru zămislirea a ceva nou."(Linda Hutcheon, „Poetica postmodernismului”)
Ce este postmodernismul? ...Curentul cel mai contestatar care sfârşeşte prin a îngloba tot ceea ce se contestă. ... În cultură, un amalgam, civilizaţia derulată şi fragmentată şi combinată la-ntâmplare.
Postmodernismul nu este sinonim cu contemporaneitatea, nu este un fenomen internaţional, ci unul european şi american. Nu poate fi considerat o nouă paradigmă, pentru că este contradictoriu şi acţionează din interiorul sistemului pe care-l subminează. El este prezent încă din modernism prin avangardă, începe cu ea. Sorin Alexandrescu vede anumite ieşiri parţiale din modernitatea liberal-estetică la acei avangardişti care sparg tiparul lovinescian (« Privind înapoi, modernitatea »). Prin avangardă începe postmodernismul, un curent cultural piramidal, care se întinde în România începând de azi până în modernismul anilor ’30. Această cartografiere estetică este susţinută şi de Marin Mincu : « atitudinea de frondă şi polemismul bulversant al avangardiştilor s-au prelungit până-n actualitate » (în prefaţă la « Avangarda românească »)
Teoreticieni ai postmodernismului, Lefebre, Russel, Egbert, Matei Călinescu, îl percep ca pe o "dominantă culturală." "Trăsăturile acestui curent sunt rezultatul disoluţiei hegemoniei burgheze în perioada capitalismului târziu şi al dezvoltării mass-media." Allen Thiner,de exemplu, în "Words in Reflection: Modern Language Theory and Postmodern Fiction", se apropie cel mai mult de definirea unei poetici, studiază unele teorii actuale împreună cu poetica literaturii contemporane, totuşi acest studiu lucid şi temeinic se limitează la teoria limbajului modern şi la metaficţiunea autoreflexivă în plan lingvistic şi propune un fel de model de influenţă al teoriei asupra ficţiunii.(appud Linda Hutcheon, «Poetica postmodernismului »)
Care este istoricul postmodernismului ? Punctele de plecare ar fi prin anii 60, când scrisul era perceput ca o experienţă a limitelor(Kristeva), limite ale limbajului, ale subiectivităţii, sau ale identităţii, limite sexuale, limite ale sistematizării şi ale uniformizării. A urmat transgresarea limitelor anterior acceptate ale fiecărei arte, ale genurilor pe care a înfăptuit-o "paradoxala creatură a epocii noastre". Iată câţiva primi reprezentanţi: în poezie (Mazzaro, Altieri), în teatru (Schmid), în proză (Umberto Eco, John Fowles), în arte video şi vizuale (Foster, Kraus, Burgin, D. Davis), în pictura şi sculptura din pânzele tridimensionale ale lui Robert Rauschenberg şi Tom Wesselman, în muzică (George Rochlberg).
Care este relaţia dintre modernism şi postmodernism ? "Modernul este ineluctabil încastrat în postmodernism, dar relaţia este una complexă, de consecinţă, diferenţă şi dependenţă"(Linda Hutcheon). Pentru Peter Blake postmodernismul rezultă din regândirea modernismului de către moderniştii înşişi confruntaţi cu eşecul atât în planul social, cât şi în cel estetic al "Stilului Internaţional". De asemenea, postmodernismul nu este o avangardă, "nu este atât de radical sau potrivnic". Avangarda este "conştient modernă şi supusă schimbării socio-culturale".. (Linda Hutcheon).
Caracteristicile postmodernismului sunt "contradicţiile", academic-popular, sau elitist-accesibil, de exemplu. Ele nu sunt menţinute pentru a fi soluţionate, ci, mai degrabă, pentru a fi menţinute într-o "tensiune istorică"; pluralizarea, fenomen distinct postmodern; amestecul, în special, cel mai cunoscut ingredient al culturii de azi, cuvânt cheie pentru conceptul pus în discuţie; ironia, descentralizarea, parodierea, intertextualitatea, transformarea cititorului dintr-un consumator într-un colaborator.
Linda Hutcheon aminteşte de toate problemele obsesiv postmoderne: structurile centrate, retorica pluralizantă (multiplul, eterogenul, diferitul), etnicul de la " pasiv şi şi profan la "activ şi sacru", etnocentrismul nostru "inconştient şi profund înrădăcinat". În poetica postmodernismului mai include: subiectivitatea, cunoaşterea istorică, narativitatea, referenţa, textualitatea, contextul discursiv.
Defineşte literatura postmodernă prin relaţia foarte intimă dintre scriitor-personaj-cititor, ca "ficţiune interactivă, sau computerizată". "Aici produsul e totul; nu există un produs, sau un text fix, există numai activitatea cititorului ca producător şi receptor."
Publicul postmodernist nu este deloc bine definit, "în afară de cei care sunt predispuşi la îndoială şi căutare."


În ceea ce priveşte relaţia dintre postmodernism şi experimentalism, Linda Hutcheon confundă termenii, ca şi alţi teoreticieni. Iată-l, de pildă pe Umberto Eco: "Din păcate, postmodern este un termen „bon ŕ tout faire”. Am impresia că este aplicat astăzi oricărui lucru care se întâmplă să placă celui care-l foloseşte. Mai mult, pare să se contureze o tentativă de a-l face din ce în ce mai retroactiv: la început era aplicat unor scriitori sau artişti activi în ultimii douăzeci de ani, apoi, gradat, a ajuns la începutul secolului, ca după aceea să coboare şi mai mult în timp. Şi această mişcare în sens invers continuă; în curând categoria postmodernului îl va include şi pe Homer." Este vorba, într-adevăr, despre experimentalism aici care a început o dată cu primele manifestări culturale, în speţă cu cele mai îndrăzneţe dintre acestea.
Pare mai degrabă o atitudine , decât un curent literar, de-a lungul istoriei literare universale.

Experimentalismul este un concept al criticii italiene, relativ nou, desemnând neoavangarda (partea experimentatoare a scriitorilor postmoderni), integrată în formula generoasă a postmodernismului, « stilul culturii actuale » (Angelo Guglielmi). Marin Mincu îl confundă cu postmodernismul, după teoriile lui A. Guglielmi, pentru Mircea Cărtărescu este « o atitudine » . Umberto Eco găseşte trăsăturile diferenţiatoare ale avangardei şi experimentalismului pe care-l confundă cu postmodernismul « tendinţa exclusiv –distructivă, demolatoare a avangardei în opoziţie cu caracterul constructiv, integrator al experimentalismului « .
Orice curent are şi o tentă integratoare, preia de la precedentul conştient sau nu nişte trăsături. Postmodernismul, cu « atitudinea », sau « stilul », mai bine zis cu dominanta sa experimentală, se comportă ciudat, atins probabil de boala secolului, de un sfârşit apocaliptic ascuns în memoria colectivă. Experimentalismul din postmodernism foloseşte toate ingredientele culturale ale tuturor timpurilor într-un mod surprinzător. Experimentalismul este dominanta oricărei epoci, exacerbate în postmodernism căruia îi dă aspect integrator, de sumă culturală.
Pentru Gheorghe Crăciun, « A experimenta înseamnă a-ţi propune de bună voie, fără miza vreunei cariere literare, rătăcirea în zone necartografiate încă, periculos de libere, periculos de scăpate de sub control, periculos de informale » (« Experimentul literar românesc postbelic »)

« Orice scriitor adevărat e un scriitor experimental, acţionând în răspăr cu canoanele contextului cultural care-l conţine »(Gheorghe Crăciun, op cit) şi « A experimenta în literatura română ,după opinia mea, înseamnă a scrie cu un număr de constrângeri cunoscute, autoimpuse, sau impuse. Scriitorul demn de acest nume are nevoie de constrângeri pentru ca spiritul lui să ţâşnească prin scris, spre libertate. »(Mircea Nedelciu) sunt două definiţii legate de conceptul pus în discuţie din două perspective diferite : din exterior, ca o forţă, o tendinţă şi, respectiv, din interior, văzut ca un curent informal care se modelează după receptacolul unei subiectivităţi.

Experimentalismul rămâne , încă, un concept nebulos, fără un program estetic, cu o arhitectură acvatică, greu de prins, pe care teoreticienii trebuie să-l clarifice, să-l delimiteze.


2007-04-22
732


Ioana Dana Nicolae

Cele mai noi texte publicate

Eclats de cristaux glacés - Ioana Dana Nicolae- (limbi_straine)
Femeile lui Bukowski - Ioana Dana Nicolae- (proza)
dar tu, tu ce faci? - Ioana Dana Nicolae- (poezie)
Limite incendiare - Ioana Dana Nicolae- (proza)
zoom plus sau minus - Ioana Dana Nicolae- (experiment)
Matinée - Ioana Dana Nicolae- (limbi_straine)
bucle - Ioana Dana Nicolae- (experiment)
suntem ciudaţi - Ioana Dana Nicolae- (poezie)
îţi aminteşti? - Ioana Dana Nicolae- (poezie)
alo ! - Ioana Dana Nicolae- (poezie)


Cele mai noi comentarii

Marina, eşti surprinzătoare!... de Ioana Dana Nicolae
la Rosée pleurante (Plânsul de rouă)- Ioana Geacăr

Marina, felicitări pentru acest... de Ioana Dana Nicolae
la despre altă călătorie II

Foarte bun articolul,... de Ioana Dana Nicolae
la RICHARD ROGERS + ARCHITECTS

În afara jocului... de Ioana Dana Nicolae
la astăzi astăzi

Elia, Şi tu ai... de Ioana Dana Nicolae
la Cea mai sensibilă floare

 
  comentariile se pot face numai după ce vă logaţi

  comentarii la acest text


Profetul - 2007-04-22
de acord cu tine, postmodernismul nu e experimentalism. experimentalism a existat intotdeauna. de fapt probabil ca orice curent sau metoda ulterior stabilizate au avut initial statutul de experiment (alaturi de alte incercari esuate). dar postmodernismul este inainte de orice o filozofie, un mod de a intelege si explica realitatea exterioara si interioara si este esentialmente anti-modernist, anti-pozitivist si o resemnare (paradoxal revoltata in acelasi timp) in fata falimentului (de-acum total acceptat) al optimismului rationalist. evident ca nu se pot spune prea multe despre postmodernism in citeva cuvinte si eu sint departe de a fi un expert in asa ceva.
revenind la literatura, eu sint un absolut nepriceput dar cred ca daca postmodernismul are vreun merit e poate tocmai acela ca poate pentru prima data nu a mai ostracizat "experimentatorii". pe de alta parte asta insa poate sa fie si certificatul de deces al "revolutionarismului experimental" pentru ca in postmodernism inclusivismul poate emascula orice tentativa experimentala. sa devina atunci revenirea la canoane o ispita pentru nonconformisti? sau este asta moartea filozofica a culturii?

Sapphire - 2007-04-23
Ioana, mie mi se pare că articolul este schiţat mai mult ca un sumar de lecţie. Informaţia este oarecum brută, ca şi cum ai fi vrut să oferi maxim de date în minim de spaţiu/timp. Aş fi vrut să găsesc mai mult, mai profund şi, de ce nu, mai bine arugumentate anumite teze pe care tu doar le expui (de ex, din fugă: "este un fenomen internaţional, ci unul european şi american" de ce? ce se întâmplă în restul lumii?!; "asemenea, postmodernismul nu este o avangardă" -inconsistenţă cu redarea mai sus a ideii ca postmodernismul ar fi început cu avangardismul; de fapt, mai jos spui că istoria postmodernismului începe prin anii 60 - ceea ce ştim şi noi, de altfel). Cred că cel mai tare m-a bulversat fraza aceasta (care îmi şi confirmă, cred, că articolul a fost scris oarecum în grabă): "Prin avangardă începe postmodernismul, un curent cultural piramidal, care se întinde în România începând de azi până în modernismul anilor ’30". M-ai ameţit de tot, temporal vorbind (zâmbesc). Reciteşte fraza te rog, începi din avangardism, apoi mergi în prezent, ca să te întorci iar la modernismul anilor 30.
Cred, de asemenea, că nu ar strica o anumite grupare a ideilor, ne vorbeşti în două locuri diferite despre Umberto Eco şi ale sale confuzii între experimentalism şi postmodernism, începi să vorbeşti despre Linda Hutcheon şi sari la Umberto Eco etc etc etc.
Cu alte cuvinte, Ioana, eu aştept să o citesc pe Ioana Geacar vorbind despre postmodernism versus experimentalism, cu de ce-uri şi tot tacâmul. Aşa... cam cum a făcut Virgil mai pe scurt în comentariu... Tema era foarte generoasă şi, în spiritul (dacă există unul şi nu intrăm în paradox) postmodernist, este loc suficient pentru expunerea unor idei care ies complet din istoria universală şi analizează individual diferenţele... Uită de imaginea de ansamblu şi oferă-ne (şi) particularul. Aşteptăm continuarea, aşadar!


Ioana Dana Nicolae - 2007-04-23
Virgil,
postmodernismul internaţional este rezultatul unei civilizaţii supertehnologizate, iar cel românesc a apărut prin sincronizare, ca şi modernismul. La noi, experimentalismul a fost aşa acerb datorită contextului politic dinainte de ' 89, aşa cred, în lipsa libertăţii, într-o societate nivelată şi ,ai dreptate,
"poate pentru prima data nu a mai ostracizat "experimentatorii". Ai pus niste întrebări interesante, retorice deocamdată, dar nuclee bune pentru un eseu...

Bianca,
textul acesta nu e decât o sinteză, n-am vrut să epuizez subiectul, dumnezeule, nici n-aş putea, e bine că ai devenit interesată de istoria literară universală.
Am vrut să-mi răspund la nişte întrebări şi să dau răspunsuri clare, am pus la o "masă rotundă" câţiva autori, am scris şi părerile lor...U. Eco apare în două locuri, pentru că sunt idei distincte.
Acest text este doar un fragment dintr-un eseu mai amplu despre opera experimentală a lui M. Nedelciu, o prefaţă.

Ioana Dana Nicolae - 2007-04-24
erată: istoria literaturii universale

yester - 2007-04-25
venit, citit, şi vorba Biancăi, aştept şi continuarea!
bine structurat.
atent cu drag,
Paul

Ioana Dana Nicolae - 2007-04-27
Paul,
mulţumesc...înţeleg că.