Pierdut Pen Name

Login

Pierdut Parola

Inscriere

 
   
 

poezie

delirum hristum

de vasile munteanu (koga ion)
autor hermeneia





īntr-o prelungire a setei de-acum
i-am spus lui Nichita
Tu, Verb: eu tăcum

a rās
ştiam că a īnţeles
sāngele meu alb e roşu de vers

singură pielea īnscorburează hārtia
oului despuiat īn Maria
şi dacă stelele stinse sunt pietre
nu ne vom mai trezi:
nimeni nu vede!
şi īmi izbesc faţa de cuiburi
şi mă tai
aprind apa īn plămānii de cai

va coborī El din vis
dojenindu-mă:
vasile munteanu ţi s-a desfrunzit arcanu’
vor intra lupii
va intra iarna şi nu vei şti cum
oasele tale vor scrie cu fum
pletele oilor vor călţuni glezne păgāne
degeaba mai baţi la uluci ca un cāne

copchiii
copchiii
nu mai colindă
s-au spurcat au rupt inimii gaica
au poştit-o īn grāul scuturat pe drăgaica
şi uite-i prin tārg
cu turul gol
īnălţānd statui de nămol

primiţi cu spurcatul
primiţi cu spurcatul

doamne fereşte-mă şi naşte-mă altul

toate-s ţăndări: māna sticla şi paharul
lāngă mine
fără trup
se zbate harul







2006-12-21
733


koga ion

Cele mai noi texte publicate

triptic liturgic - koga ion- (poezie)
arithmos - koga ion- (poezie)
un ceas - koga ion- (poezie)
black eight - koga ion- (poezie)
ploaia prietenului din mine - koga ion- (poezie)
autoportret - koga ion- (poezie)
de veghe īn triaj - koga ion- (poezie)
melcul lui pascal - koga ion- (poezie)
unu şi jumătate - koga ion- (poezie)
posteminescianisme - koga ion- (poezie)


Cele mai noi comentarii

Yin şi Yang... de koga ion
la Mirabile Dictu

mulţumesc, Sapphire, pentru... de koga ion
la un ceas

răspunsul fundamental, Virgil... de koga ion
la ploaia prietenului din mine

există o ruptură,... de koga ion
la autoportret

cānd acasă īnseamnă... de koga ion
la lumina din samovar

 
  comentariile se pot face numai după ce vă logaţi

  comentarii la acest text


Aranca - 2006-12-21    
bine ai venit, Vasile Munteanu!

koga ion - 2006-12-21    
Marina, o vorbă de īntāmpinare (fie ea şi ne-critică) este īntotdeauna bine primită;

prin urmare, sunt onorat că ea vine din partea ta.

bine te-am (re)găsit,
Vasile Munteanu

yester - 2006-12-21     Penita
... bine te-am găsit şi aici, Vasile Munteanu! ... cred că ai un cuvānt important de spus īn poezie (te-am mai citit)... īmi place şi această joacă serioasă a ta. nu mă lansez īntr-o evidenţiere a versurilor preferate. cred că pe aici nu e necesar. mi-a rămas ca o reīntālnire personif. din final, acel fără trup/ se zbate harul... ave!

Profetul - 2006-12-21    
yester,
nu e necesara o evidentiere ca in manualele de limba romana de liceu, dar o justificare a evidentierii este necesara conform principiilor de functionare a hermeneia.com

yester - 2006-12-21    
... se pare că ai dreptate, Virgil, prin urmare pentru construcţia nonconformistă şi inedită din versurile: primiţi cu spurcatul/ primiţi cu spurcatul, pentru omogenitatea ideii de a renaşte īntr-o altă personalitate prin iertare, pentru aceste versuri: va intra iarna şi nu vei şti cum/ oasele tale vor scrie cu fum/ pletele oilor vor călţuni glezne păgāne/ degeaba mai baţi la uluci ca un cāne... cāt şi pentru rānduri ca: şi dacă stelele stinse sunt pietre/ nu ne vom mai trezi:/ nimeni nu vede!/ şi īmi izbesc faţa de cuiburi/ şi mă tai/ aprind apa īn plămānii de cai...

Snowdon King - 2006-12-21    
I s-a facut o primire frumoasa lu Vasile, un gest deosebit din partea membrilor.
Eu il intreb un singur lucru, mai Vasile, de ce te chinui sa pui rima intotdeauna la sfarsitul versului, e al naiba de previzibila,cautata, lasa textul sa respire, nu trebuie sa le asezi intotdeauna cu rigla.
Este doar parerea mea, poate asta e stilul tau, poate vei reflecta la asta. Salut.

koga ion - 2006-12-21    
şi eu salut trecătorii

Paul: mulţumesc; ai dreptate, poezia operează cu necesar sau cu suficient; dar şi Virgil, de exemplu, are dreptate: un regulament operează cu "necesar şi suficient"; prin urmare, să dăm poeziei ce-i al poeziei şi regulamentului ce-i al regulamentului.

Virgil: (no comment).

Ionuţ: deoarece subiectivitatea-ţi autocontradictorie īmi e lămurită de mult timp, nu o să te īntreb la rāndu-mi despre ceva de genul "musca pe căciulă" sau "gura păcătosului" (ar fi suficient să dau doar cāteva exemple din īncrucişările tale... de versuri, evident); dacă ai ceva de spus despre poezie, spune; dacă nu...; este adevărat, unii se nasc puternici de la natură, unii fac exerciţii; ţi se pare ţie că e "muncită" poezia? ok; pe de o parte, părerea ta īţi aparţine; pe de altă parte, nu văd nimic rău īn asta; crezi că īmi era greu să aşez altfel textul şi rima, de exemplu, să pice la jumătatea versurilor? serios, e regretabil că ai reacţia asta ieftină de a pretinde altora ceea ce tu nu eşti capabil; eu īţi mulţumesc, totuşi, că ai citit şi că, īn ciuda faptului că textul meu era previzibil pentru tine (oare?) ai ţinut să laşi un semn.

koga ion - 2006-12-21    
o precizare pentru Ionuţ Caragea (şi nu numai):

p1: prezenţa mea pe site este motivată de dorinţa de a citi poezia şi proza altor autori şi, deopotrivă, de a face posibil altora să mă citească;

p2: nu intenţionez nici să īnvăţ poezie pe cineva, nici să īnvăţ poezie de la cineva; pentru mine, poezia este un act individual īn exprimare şi colectiv abia īn receptare.

concluzia: pe viitor, abţine-te de la sugestii, reclamaţiile sunt suficiente.

Aranca - 2006-12-22    
esti binevenit Vasile Munteanu si de asta sa fii sigur.
ai intrat intr-un atelier in care parerile pot fi mai mult sau mai putin subiective, dar e de retinut rolul lor constructiv.
importanta e Poezia.

Snowdon King - 2006-12-22    
Vasile, sa ma lasam pe mine, pot scrie oricum.
Ideea era doar o rearanjare a versurilor

va intra iarna şi nu vei şti cum oasele tale
vor scrie cu fum

si la fel in toate cazurile

iti dai seama ca in prisma subiectivismului pe care toti il avem, imi exprim parerea, iar tu ai de invatat din tot ce ceilalti iti spun, ca doar nu te-oi fi nascut Eminescu.

koga ion - 2006-12-22    
Ionuţ Caragea

eu am zis să fiu politicos şi să nu spun lucrurilor pe nume; dacă nu poţi sesiza de unul singur anumite aspecte, am să mai pierd puţin timp şi am să īţi spun ce şi cum;

spui tu: "mai Vasile, de ce te chinui sa pui rima intotdeauna la sfarsitul versului"; ia, să vezi cāte erori de comunicare poţi face īntr-o amărātă de propoziţie:

a) īn primul rānd, dacă tot foloseşti semne de punctuaţie īn comunicarea scrisă, ai probleme cu vocativul;

b) "īntotdeauna" ăsta al tău nu prea sesizează că există două cazuri īn poezie īn care rima īmperecheată este alternată cu rima intercalată (vezi s3 şi s4, dacă nu le găseşti, revino, am să īţi arăt cu degetul);

şi, da, ai dreptate, poate că nu m-am născut Eminescu, dar, sincer, la halul īn care scrii, comentezi şi īţi etalezi deficienţele, nu ai nici o şansă să te includ printre idolii mei poetici;

am īnţeles, nu īţi place cum scriu, du-te, domnule, şi citeşte unde īţi place, dar nu pretinde să modific textele mele după chipul şi asmeănarea domniei tale; ştii de ce? pentru că sunt ale mele şi nu īmi aduc aminte cānd ţi-am cerut ţie să modifici un text după cum īl gāndesc eu.

nu, nu m-am născut Eminescu, dar eu īmi văd lungul nasului.

te rog frumos, dacă nu ai obiecţii pertinente, măcar din punctul de vedere al gramaticii, nu mă mai deranja inutil; citeşte şi tu sau scrie ceva.

Snowdon King - 2006-12-22    
Vasile, adevarul este ca imi plac genul asta de discutii, care pana la urma au un caracter constructiv. Sa nu fiu inteles gresit, in comparatie cu miile de autori de pe unele siteuri, esti un autor care are ceva de zis, chiar imi place lirismul tau pe alocuri.
Insa nu-mi place atunci cand epatezi, cand te mai folosesti de un Nichita, Maria, Vasile Munteanu(cati autori romani de poezie si-au inserat numele complet in poeme?), cand repet, ai tendinta de a aseza rima si nu de a o lasa sa curga de la sine.
Nu ti-am pretins sa-ti modifici textele, tu faci ce vrei pana la urma, este parerea unui cititor infocat de poezie si a unui autor de asemenea. Ah, te deranjeaza tonul meu, la fel cum tu nu iti modifici textele, eu nu-mi modific tonul...in privinta greselilor, stai linisit, nu-mi bat capul.
Sau poate ai vrea inca o apreciere si inca o urare de bun venit, cu plecaciune maestre, etc, etc...
No, bun venit, sarbatori fericite!


koga ion - 2006-12-22    
Ionuţ, sunt de acord cu tine; fiecare autor (chiar consacrat fiind) īşi are contestatarii lui; ştii şi tu foarte bine: critica este preferabilă indiferenţei; ce nu pot, īnsă, accepta este caracterul tendenţios al anumitor afirmaţii, nesusţinerea respingerii stilistice printr-un instrumentar analitic (fie şi īmprumutat de la un estetician consacrat) care să demonteze axiologic sau logico-semantic un text etc.

după cum singur recunoşti, totul se rezumă la tine la afirmaţii de genul: "Nu īmi place că..."; īţi dau dreptate, dar acesta nu este un argument pentru a nega structural un text; are un caracter atāt de "emipric", īncāt te aştepţi să demonstreze vreo teorie ştiinţifcă, ceea ce este departe de a se īntāmpla.

"cāţi autori romāni de poezie şi-au inserat numele complet īn poeme?"

sincer, nu văd de ce ar trebui să mă preocupe acest aspect, dar poate că pe tine ar trebui să te preocupe cugetări de genul celei de mai jos:

"Nomen commendat res nomine significata,
Erago debemus naturam quaerere rerum,
Ex quo possimus de nomine cernere verum"
(autorul nu contează, e un franţuz cu nume de oraş...)

poate că nu "epatarea" stă la baza deciziei mele; poate mi-a fost suficient că Nichita īşi foloseşte īntr-o poezie numele de botez; sau că Esenin īl foloseşte, de asemenea; chiar crezi că īntāmplător o poezie īn care adresativul este explicit nichitian poartă un astfel de titlu (de nume)?

hai să cădem amāndoi de acord că există această distincţie: bunul gust (artistic) - simţul comun - bunul simţ; personal, cred că cel din urmă ar trebui să le īnsoţească īn orice īmprejurare pe primele două, chiar şi atunci cānd spun despre un text: "Nu īmi place"

nu am solicitat nimănui să īmi spună "maestre" (şi aici iar ai fost tendenţios), nici măcar dumneavoastră; ba chiar am insistat īn cāteva rānduri să mi se vorbească la persoana a 2-a singular; de ce? pentru că eu sunt numele meu, ci nu un impersonal pronume de politeţe.

poate că, dacă nu ai fi atāt de pornit să respingi lucruri asupra cărora nu ai reflectat, ai vedea că am dreptate; şi că nu īţi cer să īţi schimbi tonul, ci să manifeşti maturitate şi bun simţ.

evident, reacţia mea se rezumă la acest schimb de cuvinte; nu am nimic personal cu Ionuţ Caragea; prin urmare, şi eu īţi urez cāt se poate de sincer:

sărbători fericite!